29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Francuski Kulturkampf

Ocena: 3.33333
750

Od pożaru paryskiej katedry Notre-Dame, będącej symbolem zachodniego chrześcijaństwa, nie ustają dywagacje dotyczące stylu, w jakim ma zostać odbudowana.

Przed kilkoma dniami media obiegła wiadomość, że prezydent Francji Emmanuel Macron zgodził się w końcu, aby iglica katedry została odbudowana na wzór tej oryginalnej sprzed pożaru. Większość Francuzów jest właśnie za tym rozwiązaniem, a nie za innymi absurdalnymi pomysłami. Zresztą odbudowa paryskiej katedry to swoisty współczesny Kulturkampf w sercu Europy. Decyzja Macrona to dobry znak dla Francji, zwłaszcza po tym, jak abp Michel Aupetit, metropolita Paryża, na początku lipca na łamach dziennika „Le Figaro” w ostrych słowach upomniał rząd, zarzucając mu, że „nie ma wstydu”. Abp Aupetit zauważył, że podczas gdy Francja boryka się z poważnymi konsekwencjami społecznymi i gospodarczymi pandemii a służba zdrowia została rzucona na kolana, rząd – korzystając z lipcowego zastoju – próbuje przeforsować prawo umożliwiające zapłodnienie in vitro parom lesbijskim i samotnym kobietom. Abp Aupetit zwrócił uwagę, że tak samo jak w czasie pandemii władze traktowały pierwszoplanowo aborcję, stawiając nawet pacjentów z atakiem serca na drugim miejscu, tak samo teraz wprowadzenie nowego prawa manipulującego życiem poczętym ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi bieżącymi problemami Francuzów.

Jednym z takich palących problemów jest terroryzm islamski i islamska radykalizacja francuskiego społeczeństwa. Zwrócili na to uwagę nawet francuscy parlamentarzyści, którzy w ubiegłym tygodniu sformułowali 44 zalecenia w dziedzinie gospodarczej, edukacyjnej, społecznej i kulturalnej, ażeby Francja mogła stawić czoła zagrożeniom, jakie niesie polityczny islam. Francuski historyk Christophe Dickès wyznał dla Radia Watykańskiego, że „we Francji po raz ostatni obalano pomniki za reżimu Vichy. W bliższych nam czasach pomniki obalają terroryści z Państwa islamskiego”.

Raport francuskiej komisji śledczej, założonej w listopadzie 2019 roku, w której skład wchodzi 30 senatorów, podał w ubiegłym tygodniu, że „radykalny islam, który jest wieloaspektowy i stopniowo zakorzenia się we wszystkich formach życia społecznego” prowadzi do „rozpowszechniania zachowań, które kwestionują współżycie i bezpośrednio naruszają wolność sumienia, równość mężczyzn i kobiet oraz prawa homoseksualistów”. Dlatego politycy zaczęli ostrzegać przed niebezpieczeństwem „entryzmu”, jako strategią polegającą na infiltracji obszarów istotnych społecznie przez polityczny islam. Do takich obszarów należą kluby i stowarzyszenia sportowe, więzienia, szkoły i szpitale. Jako remedium na ten niepokojący stan rzeczy w państwie najczęściej pada tak ubóstwiane przez Francuzów słowo „świeckość”. Naprzeciw prawa religijnego islamu, francuscy politycy stawiają zasadę świeckości, jako najwyższe dobro i najwyższą wartość, o którą należy walczyć. Niestety ta taktyka już się nie sprawdziła, bowiem to ona miała obronić Francję przed zamachami terrorystycznymi. A teraz to już nie chodzi o jakąś fabułę jak z książki Michela Houellebecqa „Uległość”, ale o realny stan rzeczy. Szkoda, że francuskim politykom nigdy nie przychodzi na myśl, iż odrodzenie Francji możliwe jest dzięki chrześcijaństwu, które ją przez wieki definiowało, a nie przez różnorako rozumianą zasadę laickości. Abp Aupetit mówił, że po pożarze katedry Notre-Dame coś się we Francuzach zmieniło, że obudziło się w nich coś głębokiego. Co prawda nie na skalę masową, ale przybyło katolickich inicjatyw społecznych, pojawił się mocny głos wiernych świeckich w obronie życia, w stolicy zwiększyła się liczba spowiedzi. Szkoda, aby ten „efekt Notre-Dame”, jak go zwą, przeminął wraz z odbudową katedry. Francuski filozof religii Rémi Brague ma nadzieję, że w katedrze znowu będzie panowało życie. Życie wiarą. Można to odnieść do całego kraju.

Idziemy nr 29 (769), 19 lipca 2020 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter