19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Proliferski bojkot

Ocena: 0
2539

Partia Razem wezwała do bojkotu wody Cisowianka, bo jej wiceprezes przekazał 60 tys. zł darowizny dla organizacji antyaborcyjnej. Spółka natychmiast zadeklarowała neutralność światopoglądową i dodała, że nie zwykła wnikać w prywatne poglądy pracowników.

Potem jeszcze były przepychanki między firmą Nałęczów Zdrój – producentem Cisowianki, agencją Warsaw Media House – rzekomo w imieniu firmy Nałęczów Zdrój żądającej od różnych redakcji zdjęcia tekstów o apelu Partii Razem, a dziennikarzami i blogerami. Ostatecznie wygrana w procesie o naruszenie dobrego imienia firmy Nałęczów Zdrój była po jej stronie i z fanpage’u Razem musiał zniknąć apel o bojkot. Wtedy jednak firma Nałęczów zaczęła się tłumaczyć, że działająca na jej rzecz firma Warsaw Media House działała z naruszeniem warunków umowy i że zrywa z nią współpracę.

Akcent całej tej sprawy proponuję jednak przesunąć. Tak już jakoś jest, że wszelkie bojkoty dotyczące spraw „życiowych” kończą się u nas zwykle fiaskiem. Tak było z piwem Ciechan, warzonym przez browar posła Marka Jakubiaka – zachęcano do bojkotowania go za „homofobiczne” wypowiedzi. Tak było z napojem Tiger wylanym przez red. Michała Rachonia na znak protestu wobec reklamy obśmiewającej rocznicę Powstania Warszawskiego. Podobnie z markami odzieżowymi należącymi do spółki LPP, która uciekała do rajów podatkowych. I podobnie było z Empikiem, który do kampanii reklamowej zaangażował znanego z antyklerykalizmu Nergala i przyznającą się do dwóch aborcji Marię Czubaszek. Działa tu podstawowa zasada marketingowa: „nieważne, co mówią, ważne, żeby nie przekręcali nazwiska”.

Na co dzień pochłaniamy tyle informacji, że w większości przypadków z tej papki jesteśmy w stanie zapamiętać jedynie nazwę marki i mgliste przeświadczenie o jej ciemiężeniu. I – jak to my – na przekór kupujemy. To nie stereotyp, to wiadomości z raportu Centrum Monitorowania Rynku, które zbiera dane z kas fiskalnych. Informacje z paragonów mówią wyraźnie: im bardziej jedni nawołują do bojkotu, tym bardziej inni kupują – z przekory lub z niewiedzy. Skutecznie zbojkotować jesteśmy w stanie tylko produkty godzące w potrzebę bezpieczeństwa; najczęściej są to produkty żywnościowe. Kwestie światopoglądowe – jako społeczeństwo ciągle na dorobku, oglądające każdą złotówkę – mniej nas przejmują.

Od partii politycznych oczekuje się jednak więcej, niż od przeciętnych obywateli. Jeśli jej światopogląd i jego przekaz miałby być spójny, bojkotowi rzekomo proliferskiej Cisowianki powinien towarzyszyć bojkot reklamowanego w sposób seksistowski napoju energetycznego Devil Energy.

A z tym Razem jakoś się nie nagłaśniało. Czyli to raczej alergia na obrońców życia, niż programowa obrona praw i godności kobiet. Bojkot się skończył, zanim na dobre się zaczął. Co można powiedzieć także i o tej partii.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter