Z ambony nie mogą być wykonywane komentarze, ogłoszenia parafialne, wystąpienia różnych osób. - mówi ks. prof. Jaeck Nowak SAC, liturgista, w rozmowie z Ireną Świerdzewską

Dlaczego w kościele są dwa stoły do sprawowania kultu, a nie jeden?
Konstytucja o liturgii mówi, że liturgia słowa i liturgia eucharystyczna stanowią jeden akt kultu. Zwrócenie uwagi na dwa stoły – ołtarz i ambonę – wynika z dwóch sposobów obecności Chrystusa w liturgii, czyli w słowie i w sakramencie, a więc w Eucharystii.
Kto może korzystać z ołtarza?
Ołtarz jest miejscem składania ofiary. Z niej wszyscy korzystamy, ale wiadomo, że ofiarę składa kapłan, który występuje w osobie Chrystusa.
W jakich sytuacjach należy korzystać z ambony?
Z ambony powinny być odczytywane tylko teksty biblijne, a więc czytania mszalne, psalm responsoryjny, może być głoszona homilia, ponieważ jest wyjaśnieniem tekstu biblijnego. Może być też wypowiadana modlitwa powszechna, ponieważ wszelkie modlitwy powinny wynikać ze Słowa Bożego. Służy też przekazaniu orędzia wielkanocnego Exultet, ponieważ w Wigilię Paschalną wchodzimy w całe misterium paschalne.
Czy przedstawiciele innych wyznań mogą czytać Pismo Święte z ambony?
Numer siódmy Konstytucji o liturgii zaznacza, że w liturgii jest wykonywana kapłańska funkcja Chrystusa, a w tę funkcję wchodzi się poprzez chrzest. Obecność niechrześcijanina na ambonie jest zaprzeczeniem teologicznym liturgii. Nie powinni też korzystać z ambony chrześcijanie innych wyznań niż katolickie, np. prawosławni czy protestanci. Kościół konstytuują trzy elementy: Eucharystia, zgromadzenie i biskup. Jeśli chrześcijanie nie są w łączności z biskupem, to nie mogą czytać Słowa Bożego z ambony. Natomiast mogą to robić katolicy różnych obrządków, np. wschodnich, jak grekokatolicy czy ormianie.
Zdarza się, że katolicy głoszą z ambony świadectwo swojego nawrócenia. Czy to właściwe dla tego miejsca?
Odniosę się tu do Instrukcji o współpracy świeckich w ministerialnej posłudze prezbiterów z 1997 r. Wskazuje ona, że świecki może mówić świadectwo z ambony jako „dodatek, ilustrację” do homilii. Z ambony nie mogą być wykonywane komentarze, ogłoszenia parafialne. Wystąpienia różnych innych osób nie powinny odbywać się z ambony.
Oprócz stołu eucharystycznego i stołu Słowa Bożego kapłan przemawia także z miejsca przewodniczenia. Dlaczego?
Zgromadzenie, nawet najmniejsze, jest objawieniem Kościoła jako takiego. Biorąc pod uwagę topografię przestrzeni liturgicznej, miejsce przewodniczenia pokazuje nam Kościół – Lud Boży, a przewodniczący liturgii jest głową tego Kościoła. Dlatego miejsce to powinno być oznaczone. Z miejsca przewodniczenia nie mogą być wygłaszane przemówienia, powitania. Do takich celów należy przygotować mikrofon w innym miejscu niż ambona czy ołtarz.