28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Ekumenizm "na dole"

Ocena: 0
2655

– Możemy czerpać z duchowości Kościołów wschodnich czy ukochania Słowa Bożego typowego dla protestantów  – mówi Danuta Baszkowska.

fot. Irena Świerdzewska/Idziemy

Z Danutą Baszkowską, organizatorką Modlitewnych Spotkań Ekumenicznych, prezes Stowarzyszenia Pokoju i Pojednania Effatha, rozmawia Monika Odrobińska

 

Jak Pani rozumie jedność chrześcijan, o którą mamy się w tym tygodniu modlić?

Za każdym razem, gdy podczas nabożeństwa 23. dnia miesiąca patrzę od ołtarza na zebranych, ściska mnie w gardle. Przecież aby tu przyjść – wieczorem, z daleka – musieli dokonać wyboru, z czegoś zrezygnować – bo to nie jest modlitwa „przy okazji” Mszy Świętej. Przypominają mi się słowa Chrystusa: „Gdzie dwóch lub trzech jest zebranych w moje imię, tam jestem wśród nich”. A nas jest nie „dwóch czy trzech”, ale kilkadziesiąt osób, czasem setka. To dla mnie namacalny dowód obecności Jezusa. Ruch ekumeniczny to piękna, ale i trudna idea, bo sięga do zranień z przeszłości – podziału Kościoła. Jedność jest nam dana i zadana – obowiązek jej wypełniania jest wypełnianiem testamentu Chrystusa: „Ojcze spraw, aby byli jedno”.

W styczniu odbywa się wiele spotkań poświęconych jedności, ale styczeń mija – i co dalej?

Doświadczenie kilkunastoletnich pobytów [Danuta Baszkowska towarzyszyła wraz z rodziną mężowi, inżynierowi budującemu z polskimi specjalistami elektrownie – przyp. red.] w zateizowanej Pradze, w muzułmańskiej Turcji i w hinduistycznych Indiach pokazało mi, że tam, gdzie chrześcijaństwo jest w mniejszości, jego diaspora jest rzeczą naturalną. W takich warunkach naturalnie szuka się bliskości i pamięta, że wszyscy jesteśmy dziećmi jednego Boga. Z kolei w takim kraju jak Polska świeccy mają przekonanie, że skoro jest tyle Kościołów, obowiązek podtrzymywania ich jedności spoczywa na duchownych.

Co w takim razie możemy robić?

Możemy czerpać z duchowości Kościołów wschodnich czy ukochania Słowa Bożego typowego dla protestantów. Zachęcam do uczestniczenia we wszystkich inicjatywach, w których poszukuje się chrześcijańskiej jedności. Dzień 23 stycznia 2000 r., kiedy Kościół rzymskokatolicki i sześć Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej podpisały deklarację o wzajemnym uznaniu chrztu, przeżyłam jako niezwykłe wydarzenie. Na jego pamiątkę 23. dnia miesiąca założone przeze mnie Stowarzyszenie Pokoju i Pojednania Effatha organizuje wieczorne nabożeństwa ekumeniczne, podczas których modlą się wspólnie przedstawiciele 13 Kościołów chrześcijańskich. 

Rozpoczyna je modlitwa o zachowanie jedności, po niej jest liturgia Słowa. Refleksje dotyczące głównego tematu nabożeństwa rozwijają przedstawiciele różnych Kościołów, zarówno duchowni, jak i świeccy. Modlimy się o pokój, podajemy sobie ręce w geście jedności. Nabożeństwo wieńczy agapa, w czasie której możliwa jest wymiana poglądów i bliższe wzajemne poznawanie się.

Jaką rolę w ekumenizmie może pełnić działalność miłosierdzia?

Lubię powtarzać, że bieda jest ekumeniczna. Jeśli w kontekście ekumenizmu mówimy o zjednoczeniu przez Krew Chrystusa czy zjednoczeniu w ramach mniejszości religijnej, to tym bardziej możemy mówić o zjednoczeniu w biedzie, odrzuceniu, co przekłada się na działania wychodzące do człowieka potrzebującego. Takie działanie jest skuteczniejsze, gdy zrzesza działaczy różnych wyznań.

Jako Effatha pracowaliśmy z osobami bezdomnymi, kobietami i dziećmi, które doświadczyły przemocy, i w pewnym momencie zrozumieliśmy, że dach nad głową i pożywienie to nie wszystko, co jest potrzebne do odbudowania ich człowieczeństwa, że potrzebna jest też duchowość. Zaczęliśmy szukać z nimi ich źródeł. Nawiązaliśmy kontakty duszpasterskie z duchownymi różnych denominacji, by pomagali im odzyskać pamięć wcześniejszych doświadczeń religijnych, która pomogłaby im budować teraźniejszość.

Świat jest dziś nastawiony na akcyjność, ale jednorazowe wrzucenie datku do puszki nie zastąpi bardziej długodystansowych działań. Praca takich dzieł, jak Caritas, Diakonia, Eleos, Wspólnota Sant’Egidio czy Effatha, to droga do ekumenii na dole, wśród ludzi prostych. Effatha z aramejskiego znaczy „otwórz się”, ale też: stań się dostępnym, przyjmij innych, wyjdź do tych, którzy mają opory, by przyjść do ciebie.

Jakie znaczenie mają spotkania ekumeniczne?

Oczywiście, wydawać się może, że nasze nabożeństwa ekumeniczne to nadal niedużo (choć było ich już blisko 200). Ale przecież drobny deszczyk też podlewa rośliny, krzewy i drzewa, które dzięki niemu rosną i rozkwitają. A że dzieje się to wolno? Ja wierzę w ekumeniczne nawrócenia. Nawet jeśli dzieje się to niezauważalnie, to działa przecież siła modlitwy poparta wspólnymi działaniami, uściskiem ręki, dzieleniem się chlebem, przy którym prosimy: „Chleba i Miłości”. Działamy, dokąd możemy, reszta to dzieło Ducha Świętego. Mamy tylko jedno życie i tylko teraz jest czas na wyjście do drugiego człowieka. My chrześcijanie jesteśmy po to, by miłość Chrystusa nieść dalej i by Jego dobro owocowało jeszcze za naszego życia. Owszem, ważne, by duchowni różnych wyznań mówili jednym głosem, wtedy i świeckim łatwiej będzie się jednoczyć, ale nie oznacza to, że inicjatywę podejmą dopiero zachęceni impulsem od hierarchów.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter