29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Wyszli z katakumb

Ocena: 0
2220
Wychodzi dziś z katakumb wspólnota ludu Bożego, która w roku 1946 została postawiona poza prawem. Decyzja ta stała się przyczyną niesłychanych cierpień, poprzez które pasterze i wierni uczestniczyli w krzyżu Chrystusa – mówił Jan Paweł II przed 25 laty, na pierwszym od 40 lat spotkaniu biskupów greckokatolickich.
Kardynał Myroslaw Iwan Lubacziwskij

Odbyło się ono w Rzymie 25 i 26 czerwca 1990 r., uczestniczyło w nim 18 biskupów z diaspory ukraińskiej w Ameryce, Australii i zachodniej Europie oraz 10 z samej Ukrainy. Przyjazd do Rzymu biskupów z Ukrainy jeszcze kilka miesięcy wcześniej byłby niemożliwy. Formalnie w 1946 r. Kościół greckokatolicki na Ukrainie na mocy sterowanego przez KGB niekanonicznego tzw. Soboru Lwowskiego został zdelegalizowany, a jego duchowni i wierni – wcieleni do prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego. Wszyscy duchowni, którzy nie zechcieli zgodzić się na zerwanie ze Stolicą Apostolską i pozostali wierni swojemu Kościołowi, byli rozstrzeliwani albo zostali uwięzieni na wiele lat w łagrach. Ostre represje spotykały też świeckich. Ci duchowni, którzy przeżyli, pracę duszpasterską prowadzili w podziemiu, nawet w łagrach. Kościół przetrwał także dlatego, że biskupi przed swoim aresztowaniem w 1945 r. zdołali wyświęcić kilku swoich następców, tworząc podziemną hierarchię.

– Dziś z najwyższą czcią wspominamy wszystkich, którzy w tym długim okresie próby dawali świadectwo swej wiary w Chrystusa i w Jego Kościół. Są oni duchowo obecni wśród nas. Wierzymy, że ich ofiara i ich modlitwa wyprosiły nam łaskę tej chwili, tego nowego początku – mówił 25 czerwca 1990 r. Jan Paweł II.

A droga do wolności była długa. Jako pierwszy działania w obronie Kościoła podjął papież Pius XII. W ogłoszonej 23 grudnia 1945 r. encyklice Orientales omnes Ecclesias przypomniał o prześladowaniach, jakie katolicy na Ukrainie znosili w przeszłości i w chwili ówczesnej. Siedem lat później tenże Pius XII w kolejnej encyklice, Orientales Ecclesias, powrócił do prześladowań „na Wschodzie”, kładąc szczególny nacisk na sytuację na Ukrainie. W 1956 r. Pius XII napisał list apostolski Novimus vos, w którym udzielił wsparcia Ukraińcom żyjącym na wygnaniu. Dokument ten został przez władze ZSRR uznany za ingerujący w wewnętrzne sprawy Związku Radzieckiego.

Kolejny papież, święty Jan XXIII, doprowadził do uwolnienia z łagrów kard. Josyfa Slipyja. Za pontyfikatu bł. Pawła VI Stolica Apostolska wielokrotnie na forum organizacji międzynarodowych apelowała o wolność religijną i piętnowała przypadki jej naruszania. Szczególnie mocno słowa Watykanu padały ze strony przedstawicieli Stolicy Apostolskiej przy agendach ONZ w Nowym Jorku i w Genewie. Paweł VI upominał się o wolność religijną podczas audiencji, których udzielił m.in. Andriejowi Gromyce, ówczesnemu ministrowi spraw zagranicznych ZSRR, i Mikołajowi Podgornemu, przewodniczącemu Rady Najwyższej ZSRR.

Najwięcej dla Ukraińskiego Kościoła Katolickiego uczynił św. Jan Paweł II. Od pierwszych dni pontyfikatu w licznych wystąpieniach w obronie Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego podkreślał potrzebę okazywania szacunku tradycjom tego Kościoła i jego wierności Rzymowi, a zarazem wskazywał, że należy kontynuować dialog ekumeniczny z Rosyjskim Kościołem Prawosławnym. Polski papież dwukrotnie spotykał się z ministrem spraw zagranicznych ZSRR Gromyką oraz jego następcą Eduardem Szewardnadze. Podczas tych spotkań poruszana była sprawa legalizacji Kościoła greckokatolickiego.

Wysłannik papieża kard. Agostino Casaroli brał udział w obchodach tysiąclecia chrztu Rusi Kijowskiej w 1988 r. Wręczył wtedy osobisty list Jana Pawła II do Michaiła Gorbaczowa oraz obszerne memorandum, które zawierało m.in. prośbę o uznanie pełnej wolności Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego. Po kilku miesiącach nadeszła odpowiedź, która – choć nie zawierała żadnych obietnic dotyczących Kościoła greckokatolickiego – wspominała o możliwości nawiązania kontaktów, które przyczynią się do rozwiązania problemów Kościoła katolickiego na terytorium ZSRR. Po kolejnych kilku miesiącach Stolica Apostolska otrzymała informację, że Kościół greckokatolicki na Ukrainie zostanie zalegalizowany w momencie uchwalenia nowej ustawy o wolności sumienia i wyznania.

Bardzo ważna, wręcz przełomowa okazała się audiencja, której 1 grudnia 1989 r. Jan Paweł II udzielił Michaiłowi Gorbaczowowi. Doszło do niej zaraz po rzymskich obchodach tysiąclecia chrztu Rusi. W 1991 r. – po dziesiątkach lat oczekiwania – Lwów znów otrzymał biskupa greckokatolickiego. Został nim abp Myroslaw Iwan Lubacziwskij. To pod jego przewodnictwem w maju 1992 r. zebrał się we Lwowie pierwszy synod odrodzonego Kościoła.

W czerwcu 2001 r. Jan Paweł II odbył tak bardzo oczekiwaną przez Kościół katolicki obydwu obrządków podróż apostolską na Ukrainę. Wyniósł wtedy na ołtarze 27 męczenników Kościoła greckokatolickiego na Ukrainie.

Wojciech Świątkiewicz
Idziemy nr 26 (509), 28 czerwca 2015 r.



PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter