27 stycznia
poniedziałek
Przybysława, Anieli, Jerzego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Anna walczy o wolność

Ocena: 0
162

Reżyser nie musi więc korzystać z państwowych i europejskich dotacji na produkcję kolejnych projektów.

fot. Mnolith Films

Luc Besson, francuski reżyser i producent, od lat specjalizuje się w produkcji filmów z gatunku popularnego kina policyjnego, sensacyjnego i fantastycznego („Nikita”, „Leon zawodowiec” czy „Wielki błękit”). Chętnie współpracuje z wytwórniami hollywoodzkimi i ma na koncie mnóstwo sukcesów finansowych i artystycznych. I pokazuje, że można w kinie popularnym łączyć wartości formalne i komercyjne. Reżyser nie musi więc korzystać z państwowych i europejskich dotacji na produkcję kolejnych projektów. Jest to przyczyną jego konfliktów z większością francuskiego środowiska filmowego, które zazwyczaj czerpie z publicznych pieniędzy.

„Anna”, najnowszy utwór artysty, z pewnością zainteresuje polskich widzów z uwagi na temat, świetną realizację i dynamikę akcji. Tytułowa bohaterka to piękna młoda Rosjanka, która robi w Paryżu karierę modelki, jednocześnie jest tzw. matrioszką (osoba o innej tożsamości), czyli podstawioną agentką KGB. Na polecenie szefów dokonuje likwidacji niewygodnych dla Rosji polityków, dyplomatów, ludzi biznesu i mediów, którzy zdradzili rosyjskie służby lub prowadzili na Zachodzie podejrzane interesy. Piękna i inteligentna Anna miota się między pilnującymi i szantażującymi ją zwierzchnikami z Moskwy, tropiącymi ją agentami CIA i przygodnymi znajomymi, którzy nie mają pojęcia o jej podwójnym życiu. Marzy jednak o wydostaniu się z matni.

Co pewien czas zagłębiamy się w przeszłość, poznając kolejne tajemnice bohaterki. Besson, ukazując bezwzględność kierownictwa KGB – instytucji założonej przez Feliksa Dzierżyńskiego – jednocześnie pokazuje, że amerykańska CIA jest organizacją niewiele lepszą. Takie podejście jest charakterystyczne dla wielu zachodnioeuropejskich, zwłaszcza francuskich i niemieckich, przedstawicieli elit – w szczególności komunistów – którzy po wojnie zawsze usiłowali lawirować między USA i ZSRR. Czy Annie, świetnie wykorzystującej umiejętności ze szkolenia w Moskwie, uda się przechytrzyć śledzących ją agentów i wydostać na wolność? Film Bessona jest sensacyjną bajką, jednak prowokuje do zastanawiania się nad ważnymi sprawami.

„Anna”, Francja, 2019. Scenariusz i reżyseria: Luc Besson. Wykonawcy: Sasha Luss, Helen M:rren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Alexander Petrov i inni. Dystrybucja: Monolith Films

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 stycznia

 Zachowam wiecznie łaskę dla Dawida
Dziś w Kościele: piniedziałek, III tydzień zwykły, wspomnienie św. Anieli Merici, dziewicy
Czytania liturgiczne (rok A, II): 2Sm 5,1-7.10; Ps 89 (88),20.21-22.25-26; Mk 3,22-30
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY



Najczęściej czytane artykuły



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -