5 grudnia
sobota
Sabiny, Krystyny, Edyty
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dojrzewanie Pinokia

Ocena: 0
515

Kolejna ekranizacja klasycznej powieści Carla Collodiego z 1881 r. jest wierna literze i duchowi oryginału.

fot. Kino Świat

Opowieść o poczciwym stolarzu Geppetcie, który z tajemniczego drewienka wystrugał chłopczyka Pinokia, została mocno osadzona w pejzażu i realiach XIX-wiecznej Toskanii, przepełnionej wówczas prowincjonalną biedą. Ekranowa wędrówka ożywionego z drewna Pinokia odbywa się na naturalistycznie i zarazem malarsko ukazanym tle. Dlatego utwór ogląda się z początku dosyć ciężko, ale z czasem akcja coraz bardziej zaczyna wciągać. W filmie zachowana została wymowa i uniwersalne przesłanie literackiego oryginału. Drewniany Pinokio okazuje się zbuntowanym i niegrzecznym chłopczykiem. Uczy się prawdziwego życia, nieustannie buntując się przeciwko tradycyjnym wzorcom wychowawczym, w tym okłamując napotkane osoby i nic sobie nie robiąc z uczuć Geppetta, który, uważając się za ojca chłopca, wyruszył na jego poszukiwanie.

Na swojej drodze Pinokio spotyka dziwnych ludzi i postacie, jakby wyjęte z mitycznej bajki. Uciekający z teatru kukiełkowego chłopczyk z trudnością wydostaje się z macek dwóch przygodnych oszustów, którzy próbują go obrabować. Przypadkowo zamienia się w osiołka, a nawet dostaje się do brzucha wieloryba. Najważniejszy jest jednak fakt, że zostaje ukarany przez życzliwą mu napotkaną wróżkę. Po kolejnych kłamstwach wróżka powoduje, że chłopcu nagle wyrasta wielki nos. Taka ilustracja przykazania dla dzieci („Nie kłam”) weszła na stałe do mitologii kultury europejskiej. Pinokio przeżywa więc przyspieszoną lekcję dojrzewania i uczy się być normalnym dzieckiem.

Film doświadczonego reżysera Mattea Garronego, wyróżniony wieloma nagrodami, świadczy o przywiązaniu Włochów do własnej klasyki literackiej i tożsamości rodzimej kultury. Powieść Carla Collodiego od dawna stała się inspiracją dla wielu europejskich pisarzy, filmowców oraz twórców teatrów lalkowych dla dzieci (w Warszawie spektakl w Teatrze Lalka). Pytanie tylko, czy kunsztownie zrealizowana ekranizacja powieści z pozytywnym, bajkowym zakończeniem trafi do wrażliwości współczesnych młodych odbiorców, na co dzień obcujących z zupełnie innymi przekazami kulturowymi.

 


Pinokio (Pinocchio); Włochy – Francja – Wielka Brytania; 2019; reżyseria: Matteo Garrone; aktorzy: Roberto Benigni, Federico Lelapi i inni; dystrybucja: Kino Świat

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

- Reklama -

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 6 grudnia

Niedziela, II Tydzień Adwentu
Pan sam szczęściem obdarzy, *
a nasza ziemia wyda swój owoc.

+ czytania liturgiczne (rok B, I): Iz 40, 1-5. 9-11; Ps 85, 9-14 ;2 P 3, 8-14; Mk 1, 1-8
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Misja Jana Chrzciciela - komentarz tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter