16 listopada
piątek
Gertrudy, Edmunda, Marii
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dziecko ucieka

Ocena: 0
2256

„Niemiłość” jest dramatem obyczajowym, który można określić jako bezlitosną karykaturę starych filmów radzieckich i współczesnych rosyjskich.

fot. Against Gravity

W ubiegłym tygodniu pisałem o węgierskim filmie „Dusza i ciało”, nominowanym do Oscara w kategorii utworów nieanglojęzycznych. Kolejnym obrazem kandydującym do tej nagrody jest rosyjska „Niemiłość” w reżyserii Andrieja Zwiagincewa. Obraz ten został zrealizowany w Rosji, lecz trudno nazwać go rosyjskim, jeśli chodzi o kraj produkcji. Zwiagincew należy bowiem do tych twórców rosyjskich, którego kolejne dzieła finansowane są przez producentów zachodnich, głównie na zamówienie wielkich festiwali. Wyjaśnia to czołówka filmu: oprócz Rosji figuruje tam bowiem kilka podmiotów europejskich. Tego rodzaju mecenat zagraniczny ma pewne konsekwencje, ponieważ autor dzieła spogląda na swój kraj (tutaj chodzi o Rosję) niejako przez pryzmat tzw. zachodnich wartości, z którymi się utożsamia. Podobnie jest zresztą w wypadku kilku innych państw, takich jak np. Chiny czy Iran. Festiwale, producenci i media zachodnie promują twórczość „dysydenckich” autorów chińskich i irańskich, mniej uwagi poświęcając twórcom, którzy kręcą filmy na miejscu dla rodzimej publiczności.

„Niemiłość” jest dramatem obyczajowym, który można określić jako bezlitosną karykaturę starych filmów radzieckich i współczesnych rosyjskich. Tematem utworu jest zanik więzi rodzinnych i uczuć rodzicielskich. Na ostatnim festiwalu filmów rosyjskich „Sputnik” oglądaliśmy kilkanaście nowych obrazów różnych gatunków, w których kłębiły się na przemian brutalne, mroczne i cieplejsze emocje w opisie postkomunistycznej rzeczywistości rosyjskiej. Można tam było odnaleźć związki z tradycją kultury rosyjskiej. W „Niemiłości” w obrazie relacji rodzinnych nie widzimy żadnych uczuć.

Małżeństwo Borysa i Żeni, dobrze sytuowanej pary z moskiewskiej klasy średniej, rozpada się. Ofiarą bezdusznych rodziców, zajętych pracą, przyjemnościami i nowymi związkami, pada dwunastoletni syn Alosza, czujący się niechciany i lekceważony. Pewnego dnia chłopak znika z domu. Policja nie może go odnaleźć przez kilka dni, więc rodzice wynajmują grupę wolontariuszy (zastępujących policję) specjalizujących się w odnajdywaniu zaginionych osób. Sceny poszukiwań należą do najlepszych w filmie.

 

„Niemiłość” (Nieliubow), Rosja/Francja/Belgia/Niemcy, 2017. Reżyseria: Andriej Zwiagincew. Wykonawcy: Marjana Spiwak, Aleksiej Rozin, Matwiej Nowikow i inni. Dystrybucja: Against Gravity

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".



Najczęściej czytane artykuły


- Reklama -


Najwyżej oceniane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -