21 sierpnia
wtorek
Joanny, Kazimiery, Piusa
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dziecko wojny

Ocena: 0
250

W Muzeum Powstania Warszawskiego w ramach rocznicowych imprez zgodnie z corocznym zwyczajem miały miejsce okolicznościowe spektakle teatralne. Tym razem zaprezentowany został monodram oparty na fragmentach dzienników z okresu wojen czeczeńskich 1994-2004 autorstwa rosyjskiej pisarki i dziennikarki Poliny Żerebcowej.

fot. Maksym Rudnik/Muzeum Powstania Warszawskiego

W Muzeum Powstania Warszawskiego w ramach rocznicowych imprez zgodnie z corocznym zwyczajem miały miejsce okolicznościowe spektakle teatralne. Tym razem zaprezentowany został monodram oparty na fragmentach dzienników z okresu wojen czeczeńskich 1994-2004 autorstwa rosyjskiej pisarki i dziennikarki Poliny Żerebcowej.Andrzej Seweryn w półmroku czyta fragmenty dzienników, w których autorka jako dojrzewająca dziewczynka opisuje wstrząsające wojenne wydarzenia w Groznym. Tekst dzienników (oparty na zapiskach z dzieciństwa) ma duże walory literackie, jednak z pewnością został opracowany przez autorkę, kiedy była ona już dojrzałą dziennikarką. Matka i babka Poliny były prawosławnymi Rosjankami, o ojcu niczego się nie dowiadujemy. Stawiało to dziewczynkę w podwójnie trudnej sytuacji, musiała bowiem znosić makabryczne widoki wojny w mieście oraz szykany czeczeńskich dzieci, które traktowały ją jako „ruskiego” wroga. Jest to ciekawe świadectwo, gdyż zachowania i metody walki fanatycznych czeczeńskich bojowników, dążących do ustanowienia kaukaskiego kalifatu, bywają u nas przemilczane z powodów politycznych.

Należy jednak zadać najważniejsze pytanie: co ciekawy niewątpliwie „Dziennik czeczeński” ma wspólnego z Powstaniem Warszawskim? Uważam, wbrew opiniom dyrekcji muzeum i autorów przedstawienia, że niewiele. To prawda, każda wojna ma niewątpliwie pewien wspólny wymiar uniwersalny. Jednak Powstanie Warszawskie było doświadczeniem unikalnym. Geneza, skala walk, przebieg i skutki powstania były takie, że nie można go porównywać z wojnami czeczeńskimi. Podobnie porównywanie „Dzienników czeczeńskich” z dziennikami Anny Frank (dziś wiemy, że zredagowanymi po wojnie przez jej ojca) jest zupełnie nietrafne. Nie mówiąc już o fakcie, że Anna Frank zginęła, a Polina żyje. Bardzo wysoko cenię dorobek twórczy Iwana Wyrypajewa w teatrze i filmie, pisałem o jego pracach w „Idziemy”. Jednak na rocznicę powstania artysta mógł wybrać inny tekst.

 

Muzeum Powstania Warszawskiego. „Dziennik Czeczeński Poliny Żerebcowej”. Tekst – Polina Żerebcowa. Tłumaczenie – Agnieszka Lubomira Piotrowska. Reżyseria – Iwan Wyrypajew. W roli głównej – Andrzej Seweryn. Przedstawienia 1-5 sierpnia

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".



Najwyżej oceniane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI