W Krakowie zakończyła się jesienna edycja Franciszkańskich Warsztaty Muzyki Liturgicznej. Od 30 września kilkadziesiąt osób poznawało arkana prawidłowego wykonywania średniowiecznych pieśni na temat św. Franciszka.
20151004 16:32
luk / Kraków (KAI), sg
– Materiał jaki opracowywaliśmy to były średniowieczne pieśni o świętym Franciszku, wpisane mocno w naszą tradycję jako najstarsze teksty dotyczące naszego założyciela w liturgii. Przez cztery dni spotykaliśmy się w klasztorze ćwicząc utwory i próbując je poznać pod względem teologicznym, a także trochę je przetłumaczyć z łaciny, aby wiedzieć co śpiewamy – podsumował duchowy opiekun szkoleń, o. Marcin Drąg OFMConv.
Podkreślił, że jednym z zamierzeń organizatorów było uwrażliwienie zarówno uczestników, jak i osób modlących się podczas przygotowywanych w ramach warsztatów nabożeństw, na konieczność pełnego zaangażowania się w liturgię.
W programie wydarzenia znalazł się także szereg konferencji dotyczących historii, liturgii i muzyki franciszkanów. Elementem wieńczącym kilkudniowe szkolenia był wspólny udział uczestników i zakonników w sobotnim nabożeństwie „Transitus”, które upamiętnia śmierć św. Franciszka.
Sami uczestnicy nie kryli radości z odkrywania piękna chorału gregoriańskiego. – Dla niektórych może wydawać się to bezsensowne – bo na przykład nie jest to śpiew na głosy. Może nie ma w tym piękna na pierwszy rzut oka, ale jak człowiek się w ten śpiew wgłębi, przychodząc na takie warsztaty, to odczuwa niesamowitą modlitwę. Jak dla mnie to ogromne doświadczenie – powiedziała Magda z Krakowa.
Jesienne Franciszkańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej poprowadziła s. Suzana Ferfoglia z Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. ks. kard. Macharskiego w Krakowie oraz Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej UPJPII, kierująca zespołem wokalnym Flores Rosarum, który wykonuje chorał gregoriański oraz zajmuje się utworami średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen.