29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Królik i drapieżniki

Ocena: 0
1689

Pisałem wielokrotnie w „Idziemy”, że wytwórnia Disneya, kontynuująca dorobek wielkiego założyciela, będąc pod presją narastającej konkurencji, od lat stara się eksperymentować z formą swoich filmów.

Po wspaniałym sukcesie artystycznym i komercyjnym „W głowie się nie mieści” kolejny obraz „Zwierzogród” świadczy o tym, że w głównym nurcie disneyowskiej produkcji nadal dominują filmy o zwierzętach, w których odnajdujemy zachowania ludzkie. Zmienia się tylko nieco wymowa tych utworów, nieszczęśliwie dostosowywana dziś do aktualnej ideologii politycznej poprawności. W ostatnich dziesięcioleciach nawet wytwórnia Disneya ulegała bowiem lewicowej ideologii.

Tak właśnie dzieje się w „Zwierzogrodzie”, gdzie oglądamy wielkie miasto zaludnione przez rożne gatunki zwierząt, jakby zwierzęcy Nowy Jork. Drapieżniki, wielkie bawoły i lwy żyją w zgodzie z drobnymi zwierzątkami. Porządku pilnuje policja żywcem wyjęta z amerykańskich filmów sensacyjnych. Do tego miasta przyjeżdża króliczyca Judy, ambitna absolwentka prowincjonalnej akademii policyjnej. Nie wystarcza jej ściąganie mandatów za złe parkowanie samochodów. Judy postanawia przejąć śledztwo w sprawie tajemniczych zaginięć drapieżnych zwierząt. Zgodnie z prawami gatunku sensacyjnego, dochodzenie prowadzi do wykrycia podziemnej mafii i prowokatorów wewnątrz organów miejskich władz. Bajkowe sceny sensacyjnych perypetii i walk przeplatają się tu z błyskotliwymi dialogami, pełnymi czarnego humoru.

„Zwierzogród” można więc uznać za animowaną parodię fabularnych amerykańskich filmów sensacyjnych z pozytywną końcową wizją współistnienia wszystkich zwierząt, od oswojonych drapieżników, lisów i baranów, aż po lemingi. Coś mi się jednak wydaje, że owa wizja nie trzyma się twardej rzeczywistości, a raczej wynika z ideologicznych imaginacji. Czy drapieżniki można bowiem doszczętnie pozbawić wrodzonych cech w celu osiągnięcia powszechnej szczęśliwości?

„Zwierzogród”, USA, 2015. Reżyseria: Byron Howard, Rich Moore. Reżyser polskiej wersji językowej: Wojciech Paszkowski. Wykonawcy polskiej wersji językowej: Julia Kamińska, Paweł Domagała, Krzysztof Stelmaszyk, Barbara Kurdej-Szatan, Wiktor Zborowski i inni. Dystrybucja: Walt Disney Company Polska.

Mirosław Winiarczyk
fot. Walt Disney Company Polska

Idziemy nr 9 (543), 28 lutego 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter