20 kwietnia
sobota
Czeslawa, Agnieszki, Mariana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Nie tylko dla dzieci

Ocena: 0
2012
Ruchomy Teatr XXI wieku przedstawia za pomocą lalek najważniejsze momenty w dziejach naszego kraju i Świątyni Opatrzności Bożej. Centrum Opatrzności Bożej zachęca do spojrzenia w nowy sposób na historię Polski.
Niecodzienny projekt wystartował podczas tegorocznego Święta Dziękczynienia, kiedy widzowie mogli zobaczyć widowisko po raz pierwszy. Inicjatywa jest jedynym tego rodzaju przedsięwzięciem w Europie.

Projekt składa się z trzech części. Każda z nich znajduje się za oddzielną kotarą, która odsłania się niczym kurtyna w teatrze przed kolejnym aktem sztuki. Pierwsza część opowiada o stworzeniu świata i ukazuje Boga jako ogrodnika opiekującego się światem. Później pokazany jest chrzest Mieszka I, ślub królowej Jadwigi z Władysławem Jagiełłą, pierwszy rozbiór Polski czy uchwalenie Konstytucji 3 Maja. Część druga rozpoczyna się od zrywów niepodległościowych. Publiczność ma też okazję poczuć atmosferę odrodzonej w 1918 roku Polski, by niedługo potem zobaczyć cierpienia związane z II wojną światową i Powstaniem Warszawskim. Część trzecia poświęcona jest głównie walce z komunizmem: widzimy uwięzienie Prymasa Wyszyńskiego, wybór kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową i męczeństwo ks. Jerzego Popiełuszki. W każdej z części jedna scena nawiązuje do historii budowy Świątyni Opatrzności Bożej.

Uwagę najmłodszych widzów z pewnością przyciągnie forma. W poszczególnych scenach występuje od kilku do kilkunastu lalek. Przygotowanie wszystkich dwustu figur zajęło rzeźbiarzom około 4500 godzin, a samo ich malowanie – 1600 godzin. Aż 50 figur jest ruchomych. Prawdziwie teatralne napięcie buduje muzyka. Czasem jest radosna i pełna nadziei, jak w scenie przedstawiającej wybór krakowskiego biskupa na papieża. Innym razem budzi niepokój, kiedy widzimy orły odrywające fragmenty mapy Rzeczypospolitej – symbol pierwszego rozbioru.

Tekst przygotowany został przez Zbigniewa Lisowskiego i Malinę Prześlugę. Narrator wyjaśnia trudne pojęcia i podaje przykłady z życia codziennego, które pomagają zrozumieć historię. Dzieci mogą dowiedzieć się m.in. co to znaczy wbudować kamień węgielny, co to jest konstytucja i dlaczego Bitwę Warszawską nazywamy Cudem nad Wisłą. W jednej ze scen robaki symbolizują wady społeczne, które wyniszczają kraj od środka tuż przed rozbiorami. W innej Piłsudski staje z gaśnicą, by gasić pożar wzniecony przez smoka-najeźdźcę.

Nad przygotowaniem technicznym projektu czuwał Teatr Baj Pomorski. Tam powstały również wszystkie figury. W prace włączyła się także firma ABM Space – twórcy projektu łazika do eksploracji powierzchni masa dla NASA, jak również SOS MUSIC – producent wydarzeń artystycznych czy telewizyjnych.

– Dzieci są naprawdę zadowolone. Kiedy przychodzą, ciekawi je to, jak figury się poruszają, co się zaraz wydarzy. Starsi ludzie niejednokrotnie wzruszają się widząc wydarzenia, w których sami brali udział – podkreśla Monika Drozd z Centrum Opatrzności Bożej.

Agnieszka M. Domańska
Idziemy nr 31 (463), 3 sierpnia 2014 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 kwietnia

Piątek, III Tydzień wielkanocny
Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 52-59
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter