28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Ponadczasowe pasje

Ocena: 0
796

Jedno z najcenniejszych dzieł muzyki sakralnej – „Pasję wg św. Jana” Jana Sebastiana Bacha – usłyszymy w Wielkim Tygodniu w Zamku Królewskim w Warszawie. Miłośnicy współczesnych muzycznych nawiązań do męki Pańskiej także znajdą coś dla siebie. Niestety, już nie w stolicy.

fot. Michał Heller/OiFP w Białymstoku

Prawykonanie „Pasji według św. Jana” miało miejsce w Wielki Piątek 1724 r. w kościele św. Mikołaja w Lipsku. Kolejne, po dokonaniu przez kompozytora licznych zmian, odbyło się w kościele św. Tomasza w 1727 r. Ta wersja wykonywana jest do dzisiaj.

Kompozycja była dla Jana Sebastiana Bacha szczególnym dziełem, do którego wiele razy powracał, by je udoskonalać. Pasja odwołuje się wprost do zapisu Ewangelii św. Jana, począwszy od pojmania Jezusa, przez ukrzyżowanie, aż do złożenia Jego ciała do grobu. Tak pisze o tym na stronie Polskiej Opery Królewskiej Marta Dziewanowska-Pachowska: „Przejmujący tekst biblijny stanowi dramaturgiczną i narracyjną podstawę dzieła. Recytatywy, niekiedy przerywane okrzykami chóru, są nośnikami narracji. Między kolejnymi fragmentami Ewangelii rozbrzmiewają chorały, pełniące funkcję komentarza, oraz kontemplacyjne arie o lirycznym charakterze. (…) Całość stanowi niezwykle emocjonalny i osobisty muzyczny obraz męki i śmierci Chrystusa, wyrażony w duchu żarliwej i szczerej pobożności geniusza z Lipska”.

Znawcy twórczości Bacha mówią o niezwykłej duchowej głębi dzieła, które sam kompozytor traktował jako bardzo osobiste rozważanie i modlitwę. Niepowtarzalną okazję, by przed Wielkanocą dzieło to usłyszeć, daje nam Polska Opera Królewska jeszcze w Wielkim Tygodniu – w środę 13 kwietnia o godz. 19.00 w Zamku Królewskim w Warszawie.

Tym, którzy nie przepadają za operą, a pragną muzycznej i duchowej uczty w innym gatunku, polecam inną światową klasykę – „Jesus Christ Superstar”. Ta ponadczasowa rock opera Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice’a odczytana została na nowo przez warszawskich twórców, którzy w 2016 r. odważnie zaprosili widzów do głębszej refleksji nad ostatnim tygodniem życia Jezusa Chrystusa, przedstawionym z perspektywy Judasza. Inscenizacja Teatru Rampa na Targówku została wyreżyserowana przez Jakuba Wociala wspólnie z Santiago Bello, który przygotował do tego musicalu bardzo wymagającą, pełną symboliki choreografię. Wymowną w swojej prostocie scenografię zaprojektowała Dorota Sabak. W 2020 r., po czterech sezonach grania przy pełnej widowni w Teatrze Rampa, dokonano równoległego przeniesienia tej inscenizacji do Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Ci sami twórcy, sprawdzeni wykonawcy głównych ról i kierownictwo muzyczne Jana Stokłosy – to wszystko gwarantowało najwyższą jakość i głębię przekazu tego rock musicalu. Jak wiadomo, pandemia częściowo przerwała granie tego tytułu w obydwu teatrach. W tym sezonie „Jesus Christ Superstar” jest wystawiany niestety już tylko w Operze i Filharmonii Podlaskiej (jeszcze 2 i 3 oraz 9 i 10 kwietnia. Szczegóły na stronie www.oifp.eu).

Tak mówi o musicalu Jakub Wocial, reżyser i jeden z wykonawców roli Jezusa: – To, co jest najważniejsze w naszej inscenizacji, to uniwersalne podejście do postaci. Zależało nam na tym, by każdy z widzów miał szansę odnaleźć siebie wśród obserwowanych na scenie wydarzeń. Możemy się tym spektaklem zbliżyć także do wszystkich, którzy teraz przeżywają koszmar wojny. Możemy się pomodlić i sprawić, że ludzie wyjdą z teatru pełni przemyśleń, chęci zmiany siebie i tego, co ich otacza. Jeżeli dotkniemy ich emocjami i prawdą, to jestem pewien, że tak będzie. To nie jest musical z piosenkami o Jezusie i Judaszu, ale o każdym z nas – o wrogach, o przyjaciołach. Każda postać to także konkretni ludzie z obsady, którzy nakładając swoje emocje na zaplanowane zadania aktorskie, kierują losem bohaterów i sprawiają, że na oczach widzów dzieje się prawdziwa historia. Podobnie jak każdego dnia obok nas.

Warto zobaczyć ten musical wszech czasów w jednej z najwyżej ocenianych polskich inscenizacji, która porusza do głębi i wobec której nie można pozostać obojętnym. Jak niegdyś w Warszawie, tak teraz w Białymstoku każdy spektakl kończy się owacjami na stojąco. Ale poprzedza je kilkuminutowa cisza, która trwa tak długo, jak tego potrzebują widzowie.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter