3 kwietnia
piątek
Ryszarda, Pankracego, Ingi
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Pożegnanie babci

Ocena: 0
721

Mieszkająca z rodzicami w Nowym Jorku młoda Chinka Billi, z trudem walcząca o pozycję zawodową, niepokoi się o ukochaną babcię Nai Nai,.

fot. M2 films

„Kłamstewko” jest filmem zrealizowanym w koprodukcji amerykańsko-chińskiej. W tym przypadku współpraca producentów z obu krajów nabrała głębszego znaczenia, utwór chińskiej autorki okazał się bowiem dziełem w pewnym sensie dwukulturowym. Jest to obraz o zderzeniu mentalności, obyczajowości, tożsamości narodowej i kultury Chińczyków mieszkających w Ameryce z rodakami z własnego kraju. Owa konfrontacja została tu ukazana w sposób niezwykle interesujący, dający do myślenia na temat różnic w pojmowaniu moralności ludzi Wschodu i Zachodu.

Mieszkająca z rodzicami w Nowym Jorku młoda Chinka Billi, z trudem walcząca o pozycję zawodową, niepokoi się o ukochaną babcię Nai Nai, która zachorowała na raka. Jednak rodzina postanawia nie informować starszej kobiety o chorobie. Aby wszyscy bliscy mogli ją pożegnać, rodzina organizuje przyśpieszone wesele wnuka, na którym babcia Nai Nai ma być głównym gościem. Billi jedzie więc z ciężkim sercem do Chin, niezbyt przekonana do decyzji rodziny – wszak w jej rodzinnej Ameryce pacjenci i ich najbliżsi informowani są o śmiertelnych chorobach.

W Chinach w gronie rodzinnym dochodzi do konfrontacji postaw w sprawie choroby babci. Bliscy i lekarze tłumaczą dziewczynie, że w tradycji chińskiej jednostka należy w pewnym sensie do zbiorowości – rodziny, społeczności i narodu. Nie ma tu miejsca na indywidualizm w stylu zachodnim. Chińczycy uważają, że należy chorej osobie pozwolić umrzeć w spokoju i godności. W trakcie wesela zabawa i radość miesza się ze smutkiem i łzami. Rej wodzi babcia, która (zapewne domyślając się choroby) dominuje energią nad wszystkimi gośćmi.

Świetna realizacja, wciągająca dramaturgia i doskonała gra chińskich wykonawców powoduje, że „Kłamstewko” emanuje autentycznymi emocjami i psychologiczną prawdą. Przede wszystkim dzięki prostocie reżyserii widzowie mogą zrozumieć postawiony przez autorów problem, związany z różnicami pojmowania choroby i śmierci w Ameryce i Chinach. Film chińskiej autorki może więc sprowokować naszych widzów do głębszych refleksji na temat zarysowanych wyżej ważnych moralnych problemów.

 

 


„Kłamstewko” (Farewell), Chiny/USA, 2019. Scenariusz i reżyseria: Lulu Wang. Wykonawcy: Shuzhen Zhan, Awkwafina, Diana Lin, Tzi Ma i inni. Dystrybucja: M2 Films

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

- Reklama -
- Reklama -

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 3 kwietnia

Słowa Twoje, Panie, są duchem i życiem.
Ty masz słowa życia wiecznego.

Dziś w Kościele: piątek, V Tydzień Wielkiego Postu
Czytania liturgiczne (rok A, II): Jr 20,10-13; Ps 18,2-7; J 10,31-42
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań
+ Wielkopostne Kościoły Stacyjne
3 kwietnia – Parafia MB Nieustającej Pomocy (ul. Nobla 16, DW-P)
+ "Ziarna Słowa" Jana Pawła II

- Reklama -

- Reklama -

- Reklama -


Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter