Wystawę „Z gliny stworzone”, pochodzącą ze zbiorów Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, można zwiedzać do 15 sierpnia w gmachu Zbiorów Sztuki przy ul. Zamczej we Włocławku.
Na ekspozycji prześledzimy, jakie formy i dekoracje powstawały w XVI i XVII-wiecznych manufakturach bolesławieckich, z jakiego czasu pochodzą naczynia żeberkowane, kiedy stosowano na brązowych powierzchniach brzuśców białe, biskwitowe nakładki i od kiedy zaczęto zdobić naczynia kobaltową dekoracją stempelkową w formie kółek, kropek czy pawich oczek, najbardziej dziś kojarzoną z Bolesławcem. Nie brakuje także form i dekoracji w stylu secesji i art déco oraz oryginalnych naczyń autorstwa projektantów współpracujących z zakładami ceramicznymi od 1945 r. do początku XXI w.
Chronologicznie pokazane wyroby z kamionki oraz towarzyszący wystawie film ukazują historię zakładów produkujących wyroby ceramiczne w Bolesławcu i okolicy (w dorzeczu Bobru i Kwisy), sięgającą XIV w. Występujące w tym regionie naturalne pokłady glin żaroodpornych, wypalających się w temperaturze 1280?C i dających skorupkę bardzo trwałą, która nie przecieka, jak również pokłady glin bogatych w tlenki glinu i krzemu wypalających się na kolor brązowy doskonale nadały się do produkcji butli, kufli i dzbanów. Najstarsze z nich, w kształcie kolistym czy wielobocznym, zamykano pokrywami cynowymi. Z czasem zdobiono je żeberkowaniem, a od połowy XVIII w. – nakładkami z białej masy, najczęściej w formie kwiatowo-liściastej, rzadziej figuralnej czy heraldycznej. Wraz z modą na picie kawy i herbaty zaczęto produkować dzbanki, mleczniki i filiżanki, ponadto najróżniejsze naczynia, a także puszki do przechowywania produktów, pojemniki apteczne, a nawet termofory. Około 1882 r. naczynia z wypalanej na biało gliny zaczęto dekorować metodą stempelkową. Wytwórnie w Bolesławcu, by sprostać konkurencji dostosowywały produkcję do potrzeb i panujących stylów. Wielkie znaczenie miało otwarcie w 1897 r. Zawodowej Szkoły Ceramicznej, do której kadra nauczycielska przybyła z Berlina. Dzięki temu wprowadzono nowe technologie i zdobnictwo – m.in. dekoracje szkliwami zaciekowymi czy przy użyciu szablonu.
Po II wojnie światowej w dawnych zakładach otworzono Spółdzielnię CPLiA „Ceramika Artystyczna” (dziś „Ceramika Artystyczna. Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego”) oraz Bolesławieckie Zakłady Garncarsko-Ceramiczne (dziś Zakłady Ceramiczne Bolesławiec). W zakresie projektów nawiązano współpracę z PWSSP we Wrocławiu. Dla fabryk w Bolesławcu projektowali m.in. Rudolf Krzywiec, Julia Kotarbińska, Bogusław Wolanin, Wanda Matus – wybitni artyści, twórcy ciekawych, nowoczesnych form i dekoracji.
Kolekcja kamionki w Muzeum Ceramiki w Bolesławcu to ponad 2 tys. eksponatów. Najciekawsze z nich są prezentowane na wystawie stałej. Zabytkowa ceramika z Bolesławca znajduje się w zbiorach wielu muzeów w Polsce i Europie. W Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku możemy odnaleźć ponad 60 przykładów ceramiki z wytwórni bolesławieckich. Kilka z nich stanowi dodatek do wystawy.
Na „Niedzielę z kustoszem” z udziałem autorki scenariusza wystawy Barbary Glinkowskiej z Muzeum Ceramiki w Bolesławcu muzeum zaprasza 16 lipca o godz. 12.