24 kwietnia
środa
Horacego, Feliksa, Grzegorza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Szekspir upolityczniony

Ocena: 0
2503
Premiera słynnego baletu „Romeo i Julia” Siergieja Prokofiewa w choreografii Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, z pewnością będzie wydarzeniem w repertuarze Teatru Wielkiego.
Autor choreografii połączył styl tańca klasycznego i modern, podobnie jak czynił to wybitny twórca baletu współczesnego Maurice Béjart, który był zresztą autorem swojej wersji „Romea i Julii”, prezentowanej podczas wizyty w Polsce na początku lat 70. XX wieku.

Tragiczna historia młodych kochanków z rodów Capulettich i Montecchich w interpretacji Pastora nabrała dynamiki i wigoru. Może dlatego, że dyrektor Baletu TW dokonał pewnych skrótów i ingerencji w pierwotne libretto, m.in. usunął postać niani Julii i w zakończeniu wyrzucił sceny pojednania zwaśnionych rodów nad ciałami kochanków. Do tego Pastor upolitycznił historię Romea i Julii, przenosząc akcję do Włoch ubiegłego wieku. Ciemna, klaustrofobiczna, wirtualna scenografia sugeruje przemoc, monumentalne budynki – styl faszystowski i socrealistyczny, zaś sceny z dawnych włoskich filmów i widoki ulic przenoszą widza w czas terroryzmu Czerwonych Brygad. Ma to ukazywać presję niekończących się konfliktów na bohaterów.

Siergiej Prokofiew napisał balet „Romeo i Julia” w latach 1935-1936, po powrocie do ZSRR. Znalazł się wówczas w samym centrum reżimu stalinowskiego. Podobnie jak inni artyści, rozpaczliwie starał się połączyć wolność tworzenia z wymuszonym zaangażowaniem w bieżące zamówienia polityczne. Genialna muzyka do „Romea i Julii” całe szczęście pozostała nienaruszona.

Logicznie rzecz biorąc, Pastor powinien przenieść akcję „Romea i Julii” do stalinowskiego ZSRR. Myślę jednak, że zainspirował się, chociaż nie mówił o tym w wywiadach, wybitnym filmem muzyczno-tanecznym „West Side Story” z 1961 roku, gdzie historię Romea i Julii przeniesiono na ulice współczesnego Nowego Jorku, a kochankowie byli członkami rywalizujących młodzieżowych gangów. Nagrodzony wieloma Oscarami film Roberta Wise’a okazał się przełomowy w dziejach amerykańskiego musicalu. W scenach zbiorowych przedstawienia Pastora widzę reminiscencje tamtego pamiętnego dzieła.
Teatr Wielki – Opera Narodowa. Polski Balet Narodowy. Sergiej Prokofiew, „Romeo i Julia”. Balet w trzech aktach. Libretto na podstawie sztuki Williama Szekspira: Krzysztof Pastor, Willem Bruls. Choreografia – Krzysztof Pastor. Dyrygent – Łukasz Borowicz. Wykonawcy: Maria Żuk, Vladimir Yaroshenko, Kurusz Wojeński, Paweł Koncewoj, Robert Bondara, Dominika Krzysztoforska i inni. Przedstawienia premierowe – 7 i 8 marca.

Mirosław Winiarczyk
fot. Ewa Krasucka/TEATR WIELKI - OPERA NARODOWA

Idziemy nr 11 (443), 16 marca 2014 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 24 kwietnia

Środa, IV Tydzień wielkanocny
Ja jestem światłością świata,
kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 12, 44-50
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do MB Królowej Polski 24 kwietnia - 2 maja

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter