Prymas Polski abp Wojciech Polak, bp Michał Janocha, Krzysztof Dudek i Andrzej Horubała będą gośćmi debaty "Kompetencje kulturowe Kościoła w kontekście 1050. Rocznicy Chrztu Polski", którą organizują Narodowe Centrum Kultury oraz Katolicka Agencja Informacyjna.
2015-12-09 20:46mip / Warszawa (KAI), mz
Spotkanie obędzie się w piątek w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski.
W debacie wezmą także udział: ks. prof. Witold Kawecki z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Zbigniew Treppa z Uniwersytetu Gdańskiego, ks. Marek Lis z Uniwersytetu Opolskiego oraz ks. Andrzej Draguła z Uniwersytetu Szczecińskiego - członkowie Zespołu NCK ds. Kompetencji Kulturowych Kościoła.
Prelegenci będą rozmawiać o roli i miejscu Kościoła w ochronie materialnego i duchowego dziedzictwa kulturowego Polaków, roli Kościoła w edukacji do otwartego, kreatywnego, tolerancyjnego, krytycznym reflektowaniu sztuki, kompetencjach hierarchów, duszpasterzy (duchownych, katechetów itd.) wobec współczesnej kultury artystycznej i sposobach jej promowania, a także o relacji Kościoła wobec popkultury.
Debata odbędzie się w piątek, 11 grudnia o godz. 12:00 w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski, skwer Wyszyńskiego 6 w Warszawie. Streaming online debaty dostępny będzie na stronach: http://nck.pl/sluchaj-online/ oraz na stronie www.ekai.pl.
Na debatę zapraszają Katolicka Agencja Informacyjna i Narodowe Centrum Kultury.
***
Andrzej Horubała
Zagadnienia: Kościół a popkultura. Czy popkultura może być sprzymierzeńcem Kościoła, czy też zawsze i nieuchronnie dochodzi w niej do zafałszowania ewangelicznego przekazu. Świadectwa entuzjastów i krytyków, twórców i odbiorców.
Zbigniew Treppa
Zagadnienia: Jak jest postrzegana rola i miejsce Kościoła w ochronie materialnego i duchowego dziedzictwa kulturowego Polaków?
Ks. Marek Lis
Zagadnienia: Na ile Kościół edukuje wierzących do otwartego, kreatywnego, tolerancyjnego ale przede wszystkim krytycznego reflektowania sztuki? Jak wygląda otwartość na dialog, umiejętność krytycznego i aktywnego uczestniczenia w kulturze oraz wypracowywanie krytycznych kompetencji kulturowych?
Ks. Andrzej Draguła
Zagadnienia: Kompetencje hierarchów, duszpasterzy (duchownych, katechetów itd.) wobec współczesnej kultury artystycznej i sposobów jej promowania. Świadomość i wiedza dotycząca współczesnego rozumienia sztuki (zwłaszcza sztuk wizualnych), w tym tzw. sztuki krytycznej. Konieczność edukacji artystycznej do rozumienia i odbioru sztuki współczesnej, w tym prowadzenia studiów teologicznych nad współczesną kulturą (teologia kultury w seminariach i na wydziałach teologicznych). Uczestnictwo Kościoła w wydarzeniach artystycznych poprzez kooperację w przygotowywaniu wystaw, koncertów, pokazów, w tym merytoryczne debaty na temat współczesnej sztuki. Aktywne uczestnictwo w debacie publicznej na temat współczesnej sztuki, przede wszystkim na poziomie krytyki merytorycznej, a dopiero potem dyskursu etycznego i prawnego. Jako postulat, stworzenie ośrodka studiów (think tanku), który podejmowałby studia i analizy na temat bieżących zagadnień w sztuce współczesnej, które dotykają kwestii religijnych.