25 września
piątek
Aurelii, Wladyslawa, Kleofasa
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Z Egiptu do Romy

Ocena: 0
1020

Elton John od lat specjalizuje się w przeróbkach głośnych filmów, spektakli muzycznych i oper. W zmieniającym się szybko świecie kultury popularnej takie zabiegi przyczyniają się do popularyzacji dzieł klasycznych, a także – co dla twórcy ważniejsze – powiększają mu konto bankowe.

fot. Kajus W. Pyrz / Teatr Roma

Elton John godzi przyjemne z pożytecznym już od lat 70. XX w., kiedy to, doceniając siłę różnorodnych mediów, wystąpił w zwariowanych muzycznych filmach Kena Russella „Tommy” i „Lisztomania”. W musicalu „Aida” artysta inspirował się arcydziełem operowym Giuseppe Verdiego, powstałym z okazji oddania do użytku Kanału Sueskiego.

Dyrektor Wojciech Kępczyński przeniósł ten musical, popularny na świecie od czasu premiery na Broadwayu w 2000 r., na deski warszawskiego Teatru Roma. Tym razem nie zdecydował się na dosłowną imitację oryginału Verdiego ani nie chciał olśniewać widzów nadmiarem pomysłów technicznych, jak w „Deszczowej piosence” czy „Miss Sajgon”. Nie oglądamy więc piramid ani przepychu dworu faraona. Uwspółcześnione, umowne scenografia i kostiumy przenoszą w inny wymiar akcję, która rozgrywa się, podobnie jak u Verdiego, w starożytnym Egipcie. Miłość kapitana egipskiej armii Radamesa do wziętej do niewoli nubijskiej księżniczki Aidy została tu ukazana w rytmie melodyjnych piosenek i dynamicznej choreografii.

Autorzy spektaklu nie odmówili sobie jednak aktualnych aluzji. Co mają bowiem oznaczać czarne stroje egipskich kapłanów, którzy w szalonych tańcach komentują tragiczną miłość kochanków? Czy mają przypominać sutanny księży, którzy starają się zniszczyć uczucie? Całe szczęście, że Elton John, propagator ruchu LGTB, nie zmienił istoty konfliktu w spektaklu. Tragiczna miłość rozgrywa się tu między kobietą a mężczyzną, a nie w innych konfiguracjach. Dobre i to! Przedstawienie będzie się z pewnością cieszyło powodzeniem, jednak nie może one zastąpić dzieła Verdiego.


Teatr Roma w Warszawie. „Aida”. Musical. Muzyka: Elton John. Teksty piosenek: Tim Rice. Reżyseria: Wojciech Kępczyński. Przekład: Michał Wojnarowski. Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Jakub Lubowicz. Choreografia: Agnieszka Brańska. Wykonawcy: Natalia Piotrowska-Paciorek, Marcin Franc, Zofia Nowakowska, Jan Bzdawka i inni. Polska prapremiera: 26 października

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 25 września

Piątek, XXV Tydzień zwykły
+ Dzień Powszedni
Błogosławiony Pan, Opoka moja.
On mocą i warownią moją.

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Koh 3,1-11; Ps 144,1b.2abc.3-4; Łk 9,18-22
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter