28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zmiana ról

Ocena: 0
2829

Czy można zamienić się na życia? I jak to się może skończyć? O tym pisał już Mark Twain. Jego „Książę i żebrak” był 40 lat temu pierwszym spektaklem familijnym warszawskiego teatru Rampa.

Teraz wraca w adaptacji Teresy Kuripas-Grabowskiej z Tintilo – teatru dziecięcego przy Rampie.

„Czy żebrak pozostanie dożywotnim więźniem tronu?”, „W obcej skórze jak w więzieniu” – tak teksty piosenek komentują sytuację Toma Canty’ego i księcia Walii Edwarda Tudora – bliźniaczo do siebie podobnych chłopców urodzonych tego samego dnia, z których każdy marzy o życiu tego drugiego. Wydelikacony książę radzi sobie z rzezimieszkami, a ozłocony żebrak potrafi sprawiedliwie osądzić niewinnie uwięzionych. I co dalej?

Piosenki – melodyjne, ciekawie zaaranżowane i pięknie wykonane – zamieniły spektakl w żywiołowe widowisko muzyczne. Duża w tym zasługa aktorów – w większości dzieci i młodzieży – najzdolniejszych członków teatru Tintilo, ale też jego absolwentów. Tintilo to fenomen: działa od ćwierć wieku, od kilkunastu lat przy teatrze Rampa, a na jego deskach talenty szlifowały dzisiejsze gwiazdy sceny i ekranu. W „Księciu czy żebraku” wyróżnia się ciepły i nienachalny głos Zuzanny Makowskiej i Doroty Osińskiej – słowika Teatru Rampa. Rolę Lady Midnight odtwarza ona na zmianę z Michaliną Brudnowską, której głos to także błogość dla uszu. Wyrazy szacunku dla Anny Bajak, Natalii Bajak i Kamila Jarosa za przygotowanie chóru i solistów!

W spektaklu wykorzystano techniki multimedialne – scenografia z XVI-wiecznego dworu angielskiego i londyńskich ulic na ekranie przenosi się do współczesnych realiów warszawskich. To – razem ze strojami – czyni opowieść uniwersalną. Piękna, minimalistyczna, czarno-biała scenografia (razem z wymowną grą świateł) oraz charakteryzacja także grają symbolicznie. Choreografia również niezwykle sugestywna. Brawa dla Santiago Bello i Marcina Furgi odpowiedzialnych za ruch sceniczny!

Przesłanie zaś: „Niech od dzisiejszego dnia prawo królewskie będzie prawem miłosierdzia, a nie prawem krwi” – idealnie wpisuje się w rok miłosierdzia, ale aktualne powinno być zawsze i wszędzie!

 

„Książę czy żebrak”, Teatr Tintilo i Teatr Rampa. Scenariusz i reżyseria: Teresa Kurpias-Grabowska.

Monika Odrobińska
fot. Olga Cieslar/www.photoolga.pl

Idziemy nr 3 (537), 17 stycznia 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter