Prolog Ewangelii św. Jana na pierwszym planie stawia Słowo.
Prolog Ewangelii św. Jana na pierwszym planie stawia Słowo. W oryginale to Logos. Pojęcie zawierające bogate tło filozoficzno-religijne. Filozofowie greccy uważali Logos (generalnie) za zasadę rządzącą światem, prarozum, który wprowadzał porządek w świat zmiennych rzeczy. Filon z Aleksandrii, filozof i kaznodzieja żydowski żyjący w czasach Pana Jezusa, łączył tradycję grecką z tradycją hebrajską, wskazując na związek Logosu z mądrością i prawem Boga. U Jana, ujmując najkrócej, Logos to sam Jezus Chrystus. Jego opisuje w Prologu ewangelista. Ukazuje nam panoramę dziejów Słowa.
Słowo „było na początku”. Mowa tutaj o początku, który obejmuje nie tylko widzialne dzieje świata i człowieka, ale także o początku absolutnym. Początku będącym przed początkiem wszystkiego, co było i co znamy. Słowo jest zjednoczone z Bogiem. Uczestniczy w stwarzaniu świata i samo jest tego świata stworzycielem. Jan wskazuje na istotę Słowa. Jest nim samo istnienie. Słowo udziela swojego istnienia, dając siebie. Metafora światła ukazuje tę prawdę o Słowie, które jest samym życiem.
Słowu nie dość było stwarzać. Chciało zamieszkać z ludźmi. Jednak „przyszło do swojej własności, a swoi Go nie przyjęli”. Człowiek nie rozpoznał Słowa, które daje mu życie. Nie rozpoznał Słowa, które jako światłość zbawia człowieka. Odrzucenie tej światłości staje się ponownym dramatem człowieka, uchodzącego w ciemności grzechu.
Słowo daje „łaskę po łasce”, aby człowiek miał siłę stać się dzieckiem Boga. Wielka to sprawa. W imię tej sprawy występowali prorocy i pasterze nowej wspólnoty dzieci Bożych. Świadkiem tej prawdy był Jan Chrzciciel. Wołanie Jana: „Ten był, o którym powiedziałem: Ten, który po mnie idzie, przewyższył mnie godnością, gdyż był wcześniej ode mnie” − jest wołaniem o przyjęcie Słowa. Prorok i świadek udziela swojego głosu, aby doszła do ludzkich uszu treść Słowa.
Znajduje ona wypełnienie w osobie Jezusa Chrystusa. „Boga nikt nigdy nie widział; ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie ojca, o Nim pouczył”. Pan Jezus odpowiada na wszystkie pragnienia i dociekania intelektualne starożytnych Greków. Odpowiada także na pragnienia Izraelitów. Łączy w sobie mądrość Boga i całe Prawo jako przedwieczny i Jednorodzony Bóg – Logos.
W Jezusie z Nazaretu możemy również i my znaleźć odpowiedź na nasze pytania dotyczące Boga i Jego stworzenia. Pan Jezus objawia nam to, co byłoby zakryte, gdyby nie Jego obecność wśród nas. Okres Bożego Narodzenia zachęca nas do szukania i odnajdywania odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Medytacja nad treścią Słowa prowadzi do odkrycia tego przedziwnego Bożego światła, które jest prawdziwym życiem świata.