5 marca
piątek
Adriana, Fryderyka, Teofila
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kolaboracja z diabłem

Ocena: 0
1119

Książka amerykańskiego historyka i dziennikarza Bena Urwanda odsłania haniebny rozdział w historii Hollywoodu.

W latach 30. XX wieku, okresie rozkwitu przemysłu filmowego, szefowie największych hollywoodzkich studiów, w większości żydowscy emigranci z Europy Wschodniej (Meyer, Goldwyn, Cohn itd., pochodzący głównie z terenów polskich i ukraińskich), po dojściu Hitlera do władzy bez skrupułów współpracowali z niemieckimi instytucjami państwowymi. Autor książki na podstawie zachowanych dokumentów przekonująco uzasadnia, że owa współpraca trwała aż do wybuchu wojny, czyli w okresie narastających prześladowań Żydów i przygotowań III Rzeszy do agresji. Stawką w tej grze było utrzymanie się za wszelką cenę na wielkim na owe czasy niemieckim rynku.

W tym celu przedstawiciele hollywoodzkich wytwórni prowadzili drobiazgowe rokowania z wysokimi urzędnikami ministerialnych i cenzorskich instytucji niemieckich oraz specjalistami z różnych dziedzin, w tym lekarzami psychiatrami (!?). Kolejne amerykańskie filmy były szczegółowo analizowane pod kątem treści, które mogłyby zaszkodzić niemieckim widzom. Sytuację komplikował fakt, że wielbicielami kina byli Hitler i Goebbels, którzy osobiście oglądali wiele filmów, także amerykańskich. Hitler był miłośnikiem słynnego „King Konga”. Film wszedł więc pod zmienionym tytułem na ekrany, mimo krytyki wielu konsultantów, doszukujących się w tym obrazie szkodliwych treści rasowych. Co ciekawe, finansowe machinacje amerykańskich producentów, mających trudności z wyprowadzeniem zarobionych w Niemczech pieniędzy za granicę, doprowadziły do tego, że pośrednio finansowali oni hitlerowskie firmy zbrojeniowe, a więc wojenną machinę III Rzeszy.

Poniżające rokowania procentów z funkcjonariuszami niemieckimi trwały nawet wówczas, kiedy nazistowskie władze ogłosiły listy szkodliwych dla Niemiec nazwisk Żydów pracujących w amerykańskim przemyśle rozrywkowym. Aby więc ominąć czujność cenzorów, w czołówkach filmów dopuszczonych na niemiecki rynek pomijano nazwiska żydowskie lub zastępowano je pseudonimami. Książka Urwanda obala panujący do niedawna mit o antyfaszystowskim charakterze przedwojennej produkcji hollywoodzkiej. Choć jest lekturą gorzką, to jednak bardzo pouczającą.

 

Ben Urwand, „Kolaboracja. Pakt Hollywoodu z Hitlerem”. Przekład – Rafał Lisowski. Wydawnictwo Czarne

Mirosław Winiarczyk
Idziemy nr 46 (529), 15 listopada 2015 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 5 marca

Piątek, II Tydzień Wielkiego Postu
+ Dzień Powszedni
Tak Bóg umiłował świat, że dał swojego Syna Jednorodzonego; każdy, kto w Niego wierzy, ma życie wieczne.
+ Czytania liturgiczne (rok B, I): Mt 21,33-46
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

+ Wielkopostne kościoły stacyjne (diec. warszawskie): par. św. Maksymiliana Marii Kolbego (ul. Rzymowskiego 35, AW)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko Nas (bieżące informacje)
+ Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńskiego
+ Transmisje Mszy świętych w TV, internecie i radiu
+ Wyślij intencję modlitewną do sióstr karmelitanek bosych na czas epidemii
+ Informacje o odpustach



E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter