Środki na Muzeum Jana Pawła II nie pochodzą z budżetu państwa, tylko z odpisu z gier liczbowych, czyli z Funduszu Promocji Kultury – poinformowało Centrum Informacyjne Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
2014-02-06 17:48
lk / Warszawa
fot. Michał Ziółkowski/Idziemy
Finansowane z FPK jest tylko Muzeum, a nie Świątynia Opatrzności Bożej, gdyż jest to przestrzeń o charakterze muzealnym, a nie sakralnym.
Resort skomentował w ten sposób medialne informacje, jakoby dotacje dla muzealnej placówki zostały przyznane z pogwałceniem przepisów prawa.
Poniżej publikujemy pełny tekst odpowiedzi, jakiej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego udzieliło dziennikarzowi Katolickiej Agencji Informacyjnej:
Środki na Muzeum Jana Pawła II nie pochodzą z budżetu państwa, tylko z odpisu z gier liczbowych, czyli z Funduszu Promocji Kultury. Finansowane z Funduszu Promocji Kultury jest tylko Muzeum, a nie Świątynia, gdyż jest to przestrzeń o charakterze muzealnym, a nie sakralnym, która stanowi wydzieloną konstrukcyjnie i funkcjonalnie część kompleksu kulturalno-świątynnego Centrum Opatrzności Bożej.
Podstawą prawną tego konkretnego dofinansowania nie jest rozporządzenie z 2005 roku. Aby to wyjaśnić musimy podać nieco szerszy kontekst.
Programy Ministra działają w oparciu o następujące ustawy:
- ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.),
- ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406),
- ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.),
- ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.).
Środki są wydatkowane w oparciu o akty wykonawcze do ww. ustaw.
W przypadku priorytetu Infrastruktura kultury, z racji na charakterystykę wnioskodawców i projektów podstawą wydatkowania środków są to:
- rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 1 września 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa, szczegółowego trybu składania wniosków o udzielenie dotacji oraz trybu przekazywania i rozliczania udzielonych dotacji (Dz. U. Nr 177, poz. 1474, z 2006 r. Nr 12, poz. 72 i Nr 222, poz. 1632, z 2007 r. Nr 247, poz. 1831, z 2008 r. Nr 139, poz. 879 oraz z 2010 r. Nr 150, poz. 1005)
- rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. Nr 118, poz. 797)
- rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa w dziedzinie kultury, na które jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje, oraz sposobu i trybu przyznawania tych dotacji (Dz. U. 2012 r., poz. 737).
W przypadku dotacji, która Pana interesuje, podstawą prawną przekazania dotacji jest: "Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. Nr 118, poz. 797)", gdyż Fundusz Promocji Kultury umożliwia m.in. finansowanie kościelnych osób prawnych.