25 czerwca
wtorek
Lucji, Wilhelma, Doroty
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

W zdrowym stylu

Ocena: 0
1030

Zasady dotyczące żywienia pozostają niezmienne.

Fot. Hanna Michniewicz / Idziemy

Dla naszego zdrowia niezwykle ważna jest nie tylko dieta, ale także to, w jaki sposób spędzamy czas i jakie mamy przyzwyczajenia. Taki wniosek można wysnuć po zapoznaniu się ze zaktualizowaną wersją Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dla dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat. Piramidę opracowali na początku tego roku eksperci Instytutu Żywności i Żywienia pod kierownictwem prof. Mirosława Jarosza. Czym różni się ona od poprzedniej wersji z 2016 r.? Szczególną uwagę autorzy chcieli zwrócić na zapobieganie otyłości wśród najmłodszych, dlatego podkreślili wagę nowych, wykrytych w ostatnich latach, czynników ryzyka nadwagi związanych z rozwojem cywilizacyjnym.

Pierwszym ważnym czynnikiem jest sen – eksperci zalecają, by dzieci w wieku 6-12 lat spały co najmniej 10 godzin na dobę, by mogły zachować lepszą koncentrację w szkole. Po drugie, młodzi powinni ograniczyć korzystanie z urządzeń elektronicznych do dwóch godzin dziennie – pozostanie wtedy więcej czasu na aktywność fizyczną. Nowością jest też zalecenie, by regularnie kontrolować wysokość i masę ciała i porównywać je do krajowych norm dla danego wieku. Pozwala to szybko wykryć ewentualne zaburzenia i zapobiec chorobom.

Zasady dotyczące żywienia pozostają niezmienne. Dzieci i młodzież powinny jeść różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości. Podstawą zdrowej diety są też produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, jak również mleko (autorzy piramidy zalecają 3-4 szklanki dziennie, można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem). Ważnymi dodatkami są: chude mięso, ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych. Ograniczać należy słodkie napoje, słodycze, słone przekąski i produkty typu fast food.

Znając powyższe zasady, warto zastanowić się nad jadłospisem swoich dzieci: czy jedzą wystarczająco dużo warzyw i owoców? Może zamiast kanapek warto czasem dać im kolorową sałatkę, koktajl albo placki warzywne? Dobrym rozwiązaniem jest dosypanie do tych potraw paru łyżeczek otrąb, zwłaszcza jeśli dzieci nie lubią razowego pieczywa. A gdy dziecko ma ochotę na coś słodkiego, można mu podsunąć suszone owoce bez konserwantów lub własnoręcznie zrobione batoniki bakaliowe.

BATONIKI BAKALIOWE

Składniki: 1 szkl. kaszy jaglanej ekspandowanej n ½ szkl. drobnych płatków owsianych n 50 g orzechów włoskich lub nerkowców n 2 łyżki pestek słonecznika n 2 łyżki wiórków kokosowych n 10 suszonych śliwek lub moreli n 10 daktyli ngarść rodzynek

Sposób przygotowania: Suszone owoce zalać wodą i zostawić na całą noc, rano zblendować na gładki mus. Orzechy, pestki słonecznika i wiórki kokosowe zmielić w młynku. Wymieszać z masą owocową, dodać płatki owsiane i kaszę ekspandowaną. Zagnieść masę rękami, wyłożyć na blachę pokrytą papierem do pieczenia, spłaszczyć i uformować prostokąt. Piec w temperaturze 150 stopni ok. 20 minut, najlepiej z funkcją termoobiegu. Po wystudzeniu pokroić na małe prostokąty.

Idziemy nr 10 (699), 10 marca 2019 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym UKSW. Z "Idziemy" współpracuje od drugiego roku studiów. Prywatnie żona i matka, miłośniczka gotowania.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 25 czerwca

"Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie."

Dziś w Kościele: wtorek, XII tydzień zwykły
+ dzień powszedni albo wspomnienie dowolne bł. Doroty z Mątowów
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Rdz 13,2.5-18  Ps 15,1-5   Mt 7,6.12-14
+ komentarze Bractwa Słowa Bożego do czytań



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -

JAN PAWEŁ II MÓWIŁ DO NAS

Pierwsza pielgrzymka Jana Pawła II w czerwcu 1979 roku do Polski zmieniła trwale naszą ojczyznę i nas samych. Co wtedy papież chciał nam przekazać? Co zapamiętaliśmy?
+ 2 czerwca: Warszawa - Okęcie i Plac Zwycięstwa (1)
+ 3 czerwca: Warszawa i Gniezno (2)
+ 4 czerwca: Czestochowa (3)
+ 5 czerwca: Czestochowa (4)
+ 6 czerwca: ostatni dzień w Częstochowie i Kraków (5)
+ 7 czerwca: Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice, Oświęcim-Brzezinka (6)
+ 8 czerwca: Nowy Targ, Kraków (7)
+ 9 czerwca: Kraków, Nowa Huta, Kraków (8)
+ 10 czerwca: Kraków i pożegnanie z ojczyzną (9)