19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Bankructwa biur podróży

Ocena: 5
2235

Sto pięćdziesiąt tysięcy turystów, rozsianych po całym świecie, miało gigantyczne problemy z powodu upadku sławnego biura podróży Thomas Cook. Jego bezpośrednim efektem był też upadek firmy Neckermann Polska.

fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy

Autor tego artykułu przeżył kiedyś niemal to samo, co teraz tysiące Brytyjczyków, Polaków i przedstawicieli innych narodowości. Miły wyjazd do Hurghady w Egipcie: słońce, ciepłe morze i wygodny hotel. Ale na lotnisku okazało się, że nie można wsiąść do powrotnego samolotu, bo nie zostały opłacone bilety na przelot do Warszawy. Po kilku godzinach gorączkowych telefonów do Polski, po awanturach i naradach uczestnicy wycieczki zostali przewiezieni do gorszego hotelu i następnego dnia jednak wrócili do kraju. Działo się to latem 2012 r., a dwa tygodnie później organizator wyjazdu, niewielka polska firma Mati World Holidays, zbankrutował.

Tu z dnia na dzień, a może nawet z godziny na godzinę, upadła stara i ciesząca się ogromnym zaufaniem firma brytyjska. A dalej poszło jak w dominie: splajtowały przedsiębiorstwa do niej należące: Thomas Cook Airlines UK i inne lokalne linie lotnicze. Ucierpiały dziesiątki tysięcy turystów.

 


WYJAZDY DLA ABSTYNENTÓW

Firma Thomas Cook powstała w Market Harborough, w wiejskim hrabstwie Leicestershire w 1841 r., a więc we wczesnej epoce wiktoriańskiej. Thomas Cook był lokalnym przedsiębiorcą i z początku organizował podróże kolejowe dla członków lokalnego ruchu abstynenckiego. W 1845 r. odbyła się pierwsza wycieczka, która przyniosła zysk – do Liverpoolu, a w 1851 r. pierwsza podróż zagraniczna – do Paryża, na wystawę światową. Blisko 180 lat później firma rozrosła się do rozmiarów globalnej grupy podróżniczej z roczną sprzedażą w wysokości 9 mld funtów (ponad 44 mld złotych), 19 mln klientów rocznie i 22 tys. pracowników w 16 krajach.

Cook przechodził różne dzieje. W 1926 r. biuro zostało nieoczekiwanie sprzedane przez synów założyciela, a kupiła ją firma francuska Wagons Lits (właściciele słynnego Orient Expressu), która podczas II wojny światowej została z kolei przejęta przez Niemców, a władze brytyjskie wprowadziły do Cooka zarząd komisaryczny. W 1948 r. Cook został upaństwowiony, razem z kolejami brytyjskimi – i podlegał państwowej Brytyjskiej Komisji Transportu. W 1972 r. rząd postanowił jednak firmę sprywatyzować. W 2001 r. Cooka przejęła niemiecka C&N Touristic AG, a w 2007 r. połączyła go z My Travel Group, tworząc Thomas Cook Group.

– Firma miała problemy od dłuższego czasu – mówił BBC John Strickland, analityk lotniczy, który zbierał dowody podczas rządowego śledztwa w sprawie upadku taniej linii lotniczej Monarch w 2017 r. Jego zdaniem, próby restrukturyzacji dokonywane przez zarząd firmy, nadeszły zbyt późno.

Tim Jeans, były dyrektor zarządzający linii Monarch, który odszedł z niej na długo przed upadkiem, powiedział, że Thomas Cook miał „analogowy model biznesowy w cyfrowym świecie”. Duża część wartości firmy postrzegana była jako efekt marki i lojalności klientów. Firma miała bardzo mało środków trwałych, takich jak hotele. Tak więc, kiedy klienci przeszli do konkurentów internetowych, by zarezerwować tańsze loty i pokoje hotelowe, wartość Cooka gwałtownie zmalała.

Rok temu, po serii ostrzeżeń o malejących zyskach, cena akcji spółki gwałtownie spadła. Na początku 2019 r. analitycy banku Citigroup określili je jako „bezwartościowe”.

W maju 2019 r. Cook odnotował stratę w wysokości 1,5 mld funtów za pierwszą połowę roku obrotowego. Równocześnie ostrzegł przed możliwymi dalszymi problemami, dowodząc, że ich przyczyną jest brexit.

Następnie firma wystawiła na sprzedaż swoje linie lotnicze. Thomas Cook ogłosił później, że prowadzi zaawansowane rozmowy ze swoimi bankami i spodziewanym inwestorem, chińskim Fosunem. Miał nadzieję, że Fosun go uratuje, płacąc 450 mln funtów za 75 proc. udziałów w firmie turystycznej i 23 proc. w liniach lotniczych – ale nie udało się porozumieć z wierzycielami, a rząd odmówił wsparcia. Około północy 23 września brytyjskie lotniska zaczęły „aresztować” lądujące samoloty Cooka, wobec nieotrzymania odpowiednich opłat. Dwie godziny później Thomas Cook ogłosił bankructwo.

Prezes Cooka Peter Fankhauser zarabiał w tym czasie krocie: 4,3 mln funtów w 2015 r. i po nieco ponad milion w kolejnych latach, do 2018 r. włącznie. Ma więc z czego żyć, gdy jego pracownicy – 21 tys. osób na całym świecie – nagle stracili wszelkie dochody.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, politolog, analityk, działacz społeczny. W przeszłości związany z "Tygodnikiem Demokratycznym", "Kurierem Polskim" i "Rzeczpospolitą". Specjalizuje się w tematyce wschodniej.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter