28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Czarny kot i stłuczone lustro... Polacy wierzą w przesądy

Ocena: 0
4577

Ponad połowa dorosłych Polaków wierzy w przesądy (54%) - wynika z raportu Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Najbardziej popularnym przesądem jest trzymanie kciuków. W to, że taki gest może przynieść powodzenie, wierzy jedna trzecia badanych (33%). Wśród przesądów wróżących niepowodzenie, najpowszechniej uznawane jest stłuczenie lustra (26%), a co dziesiąty Polak uznaje za pechowy dzień piątek 13.

fot. BlueGarou, pixabay, domena publiczna

Najbardziej przesądne są osoby bezrobotne i ci, którzy zajmują się domem. Na skłonność do wierzenia w przesądy wpływ ma również wykształcenie – osoby legitymujące się wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym oraz zasadniczym zawodowym częściej wierzą w przesądy. Najwięcej Polaków w wieku 45-54 lat wierzy w zabobony, a w to, że występują pewne magiczne przedmioty, sytuacje lub zachowania, wyraźnie częściej przekonane są kobiety niż mężczyźni.

W porównaniu z deklaracjami składanymi w 2011 roku wiara Polaków w przesądy w zasadzie się nie zmieniła. Niezmiennie nie uznaje ich niespełna połowa Polaków (46%).

Najbardziej popularnym przesądem wśród Polaków jest trzymanie kciuków. W to, że taki gest może przynieść powodzenie, wierzy jedna trzecia badanych (33) czy też czterolistna koniczyna (22), w pechową trzynastkę (12), a także niewróżące nic dobrego wstanie z łóżka lewą nogą (11%).

Wśród przesądów wróżących niepowodzenie, najpowszechniej uznawane jest stłuczenie lustra – ponad jedna czwarta badanych sądzi, że może to przynieść pecha (26 wskazań). Badanie CBOS pokazuje, że Polacy nieco częściej deklarują wiarę w przesądy zwiastujące powodzenie (przynajmniej w jeden z nich wierzy 45).

Choć wiara w przesądy w największym stopniu wpływa na różnego rodzaju zabobonne zachowania, to jednak okazuje się, że są zwyczaje, które Polacy praktykują, mimo że nie wierzą w ich magiczne działanie. Tylko 17% spośród ogółu dorosłych Polaków nie ulega ani jednej z praktyk związanych z przesądami.

Spośród badanych, którzy zadeklarowali, że nie wierzą w żaden z dziesięciu przedstawionych im zabobonów, aż 59), oraz chucha na szczęście na znalezioną monetę (34%).

Ponad jedna czwarta z tej grupy respondentów wrzuca monetę do zbiornika z wodą z nadzieją powrotu (27). Co szóstemu spośród niewierzących w przesądy zdarza się zwracać uwagę na to, by nie witać się przez próg (17) przysiada na chwilę, gdy jest zmuszony wrócić do domu po zapomnianą rzecz. Mniej liczni zachowują szczególną ostrożność trzynastego w piątek (7) oraz zwracają uwagę na to, by nie wstać z łóżka lewą nogą (1%).

Wyniki zrealizowanego w lipcu badania potwierdzają, że w coraz bardziej zracjonalizowanym świecie wiara Polaków w przesądy jest nadal żywa, a praktykowane nieracjonalne zwyczaje, które odbierane bywają jako przynoszące szczęście lub pozwalające uniknąć pecha, są w polskim społeczeństwie niezmiennie dość popularne.

Jak się jednak okazuje, stosujących w swoim życiu zwyczaje związane z przesądami jest znacznie więcej niż wierzących w ich skuteczność (83). Ci, którzy nie uznają zabobonów i nie praktykują tych zwyczajów na co dzień, stanowią jedynie 15 to osoby, które albo tylko w przesądy wierzą (2), albo i jedno, i drugie (52%).

Badanie CBOS przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 28 czerwca – 5 lipca 2018 roku na liczącej 999 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter