25 kwietnia
czwartek
Marka, Jaroslawa, Wasyla
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dwudziestolecie szkół salezjańskich

Ocena: 0
3374
Skromny dom z czerwonej cegły przy ulicy Kościuszki 27 w Mińsku Mazowieckim stał się prawdziwym centrum oświaty i kultury.
W szkolnym ogrodzie wyróżnia się pomnik otoczonego dziećmi św. Jana Bosko – założyciela Towarzystwa św. Franciszka Salezego, a tuż przy schodach do drzwi wejściowych stoi figura Matki Bożej. Katolicka szkoła w Mińsku Mazowieckim powstała dzięki staraniom ówczesnego burmistrza Zbigniewa Grzesiaka. Do działania zachęciła go wizyta w jednym z wrocławskich liceów prowadzonym przez siostry zakonne.

– Nie znałem wcześniej żadnego salezjanina, nawet nie wiedziałem, że istnieje taki zakon. Bezsprzecznie w tym wszystkim jest palec Boży – pisze w przygotowanym dla szkoły wspomnieniu Zbigniew Grzesiak. W lipcu 1993 roku burmistrz nawiązał kontakt z księdzem Zbigniewem Malinowskim inspektorem prowincji salezjańskiej, a już w lutym 1994 roku powstało Salezjańskie Liceum Ogólnokształcące im. Ks. Augusta Czartoryskiego w miejscu dawnej siedziby Szkoły Podstawowej nr 6. Pierwszy dzwonek w nowej szkole zabrzmiał jesienią tego samego roku.

Z czasem wyremontowano budynki, na chodnikach ułożono kostkę. Powstało boisko i duża sala sportowa. Dzięki pomocy fundacji „Renovabis” placówka mogła przygotować nowoczesne pracownie: biologiczną i fizyko-chemiczną. W 1999 roku powstało także Salezjańskie Gimnazjum im. św. Jana Bosko, a od 2009 roku działa Publiczna Salezjańska Szkoła Podstawowa im. św. Dominika Savio. W tym roku na zajęcia uczęszcza 293 uczniów, ale z każdym rokiem rośnie liczba chętnych.

– Przełożeni podjęli już decyzję o budowie nowego gmachu dydaktycznego. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie rozpoczną się prace – mówi dyrektor, ks. Ryszard Woźniak. W 2013 roku z inicjatywy Rady Rodziców powstał też ogólnodostępny plac zabaw przy dworcu PKS współfinansowany zarówno przez Urząd Miasta, jak i samych pomysłodawców.

Szkoły Salezjańskie w Mińsku to nie tylko budynki, ale przede wszystkim wspólnota uczniów, ich rodziców, nauczycieli, a także księży prowadzących placówkę. Codziennie przed rozpoczęciem zajęć uczniowie i nauczyciele gromadzą się na wspólnej modlitwie i porannym „słówku”. Często uczestniczą w nich także rodzice odprowadzający dzieci do szkoły.

Owocem wspólnego działania są wiosenne pikniki łączące obchody ku czci Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych połączone ze świętowaniem Dnia Matki oraz jesienne spotkania „Nigdy nie idziesz sam” na rzecz Mińskiego Hospicjum Domowego i Szkół Salezjańskich.

– Staramy się też nawiązać kontakt z różnymi instytucjami lokalnymi. Chcemy zakorzenić się w środowisku – podkreśla ks. Ryszard Woźniak. Dlatego powstają takie inicjatywy jak m.in. Powiatowy Dzień Papieski, przy tworzeniu których Szkoły Salezjańskie współpracują z Instytutem Papieża Jana Pawła II, Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie, Muzeum Jana Pawła i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie, Tygodnikiem „Idziemy”. Wciągnęły do współpracy Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim i Zespół Szkół im. K. Wojtyły w Hucie Mińskiej. W ubiegłym roku szkolnym starsi uczniowie podstawówki wzięli udział w warsztatach origami „Nasz wspólny świat” zorganizowanych przez Zespół Szkół Specjalnych im. Janiny Porazińskiej w Ignacowie i razem z uczniami niepełnosprawnymi składali papierowe żurawie. W Japonii są one znakiem szczęścia i długowieczności i będą symbolizowały Powiatowe Obchody Światowego Dnia Inwalidów i Osób Niepełnosprawnych.

Plan lekcji uczniów Szkół Salezjańskich różni się nieco od rozkładu zajęć w zwykłej szkole. Oprócz lekcji objętych podstawą programową i tradycyjnych kół zainteresowań, można w nim znaleźć koło szachowe, brydżowe, chór czy zajęcia taneczne. – Niektórych elementów osobowości szkoła zwykle nie rozwija. My staramy się zapełnić tę lukę – wyjaśnia wicedyrektor Renata Bakuła. – Szachy jako królewska gra pomagają rozwijać intelekt, uczą szukania rozwiązań, ale też zmagania się ze sobą i przyznawania się do błędu. Brydż jest wyzwaniem dla umysłów matematycznych, ale uczy także, jak współpracować z innymi. Na zajęciach z chóru i z tańca uczniowie mogą nauczyć się przełamywania siebie, pokonać swoją słabość i nieśmiałość – dodaje ks. Ryszard Woźniak. W klasach licealnych prowadzone są też zajęcia z retoryki i edukacji filmowej

Dwadzieścia lat Szkół Salezjańskich w Mińsku Mazowieckim to jedno pokolenie. Niektórzy absolwenci przyprowadzają już tutaj swoje pociechy, innych można znaleźć w gronie pedagogicznym. Zmieniają się uczniowie i nauczyciele, ale echo szkolnych korytarzy wciąż powtarza, że wychowanie pozostaje sprawą serca.

Agnieszka M. Domańska
fot. Agnieszka M. Domańska

Idziemy nr 38 (470), 21 września 2014 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 25 kwietnia

Czwartek, IV Tydzień wielkanocny
Święto św. Marka, ewangelisty
My głosimy Chrystusa ukrzyżowanego,
który jest mocą i mądrością Bożą.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mk 16, 15-20
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)


ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter