19 kwietnia
piątek
Adolfa, Tymona, Leona
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Lepiej stracić minutę

Ocena: 4.4
1135

Dobry kierowca pamięta, że na drodze nie jest sam. - mówi komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w rozmowie z Martą Dybińską

fot. Komenda Główna Policji

Czy nowy taryfikator mandatów zastopuje piratów drogowych?

Pierwsze 24 dni obowiązywania nowych przepisów pokazują, że w zakresie wykroczeń dotyczących znacznego przekroczenia prędkości (o więcej niż 50 km/h) w obszarze zabudowanym liczba zatrzymanych kierowców jest zdecydowanie niższa. Teraz jest to 1307, a rok temu w tym samym czasie było 2861. Jednak na pełne dane obrazujące wpływ nowych regulacji na zachowania kierowców trzeba jeszcze poczekać. Mamy nadzieję, że zmiany przyczynią się przede wszystkim do zmniejszenia statystyk tragicznych zdarzeń na polskich drogach.

 

Jakie są konsekwencje szaleńczej jazdy bez patrzenia na licznik?

Policyjne statystyki od lat wskazują na udział nadmiernej prędkości, a także niedostosowania jej do warunków ruchu, w najbardziej tragicznych zdarzeniach. Wielu kierowców twierdzi, że jeżdżą „szybko, ale bezpiecznie”, a wypadki zdarzają się innym, ale nie im. Niestety, takie właśnie tłumaczenia często słyszałem, obsługując poważne zdarzenia drogowe. Wtedy na refleksję jest już niestety za późno. Nadmierna prędkość w połączeniu z brawurą oraz brakiem technicznych umiejętności panowania nad pojazdem jest przyczyną ponad 41 proc. wypadków spowodowanych przez młodych kierowców; w dodatku są to ciężkie zdarzenia, powodujące wiele ofiar. Dobrze, że te liczby z roku na rok spadają, a wielu młodych kierujących dba o podnoszenie swoich umiejętności – także na różnego rodzaju kursach, które Policja zawsze z chęcią obejmuje patronatem.

 

Jak uświadomić kierowcom potrzebę bezpiecznej jazdy?

Bardzo ważną rolę odgrywa edukacja, wychowanie komunikacyjne, którego pierwsze elementy powinni przekazywać rodzice, opiekunowie i szkoła. „Pierwsze prawo jazdy”, czyli kartę rowerową, powinien posiadać każdy młody kierujący. Jest obowiązkowa dla rowerzystów, kierujących hulajnogami elektrycznymi i innymi urządzeniami transportu osobistego w wieku 10–18 lat, aby mogli samodzielnie poruszać się po drogach. Jej posiadanie przekłada się na dalsze bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oczywiście w każdej grupie wiekowej znajdziemy nieodpowiedzialnych kierujących. Problem jest więc zdecydowanie szerszy i należałoby zapewne cofnąć się do początku lat 90. i powszechnego dostępu do motoryzacji, który Polacy wtedy uzyskali, a także zasięgnąć opinii psychologów transportu. Ja jednak wskazuję przede wszystkim na rolę edukacji, wiedzy i umiejętności we wszystkich grupach wiekowych.

 

Czy kierowcy zwracają uwagę na oznakowanie?

Znajomość przepisów dotyczących wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz obowiązującego oznakowania zdobywamy wszyscy podczas przygotowania do egzaminu na prawo jazdy. Myślę, że każdy kierowca po zdaniu tego egzaminu zna je co najmniej dobrze. Ale przepisy się zmieniają, podobnie oznakowanie. Wiedza kierowców musi za tymi zmianami nadążać. Uczestnictwo w ruchu drogowym to nie tylko uprawnienie, ale także związane z tym obowiązki. Brak uwagi, roztargnienie za kierownicą, pośpiech – na to nie ma miejsca na drodze.

Przede wszystkim trzeba jeździć rozważnie i mieć świadomość, że pojazd, który prowadzimy, to tony rozpędzonej stali, które przy nieodpowiedzialnym kierowcy mogą spowodować nieodwracalne skutki. Jeśli ktoś potrzebuje doskonalić swoje umiejętności, może udać się do szkoły doskonalenia jazdy i na torze w bezpiecznych warunkach odbyć takie zajęcia. Taka osoba w „normalnym ruchu” na pewno będzie wiedzieć, jakie niebezpieczeństwo niesie nadmierna prędkość.

 

Jakie konsekwencje mogą spotkać kierowców, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o „jedyne” 30 km/h?

W świetle nowych przepisów przekroczenie prędkości w zakresie od 21 do 30 km/h oznacza mandat 400 zł. Powyżej tej skali mandaty są już zdecydowanie wyższe i wynoszą od 800 do 2500 zł.

 

A jeśli kierowca nie zna aktualnych przepisów – może liczyć tylko na pouczenie?

Dyskusja nad wprowadzeniem zmian trwała od co najmniej kilku lat, więc kierowcy powinni być przygotowani. Każda sytuacja jest traktowana indywidualnie. Jednak w przypadku poważnych wykroczeń o taryfie ulgowej nie może być mowy. Policjanci obowiązani są do stosowania się do obowiązujących przepisów.

Pouczenie to szczególny środek karny. Polega na poinformowaniu kierowcy, że naruszył przepisy ruchu drogowego. Policjant wskazuje również na zagrożenie, jakie wystąpiło w związku z wykroczeniem, a także wysokość kary, jaka grozi za czyn popełniony przez kierowcę. Funkcjonariusz może też szczegółowo przeanalizować sytuację i poinformować kierowcę, w jaki sposób powinien się zachować. Pouczenie stosuje się w szczególności do czynów o małej szkodliwości społecznej, a także tych wykroczeń, w wyniku których nikt nie został poszkodowany.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 kwietnia

Piątek, III Tydzień wielkanocny
Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 52-59
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter