16 października
środa
Gawla, Ambrozego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Powstał poradnik RODO dla służby zdrowia

Ocena: 0
1019

Powstał poradnik dotyczący stosowania RODO. Przygotowały go resorty zdrowia i cyfryzacji. Zostały w nim zawarte odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące przetwarzania danych osobowych w systemie ochrony zdrowia.

fot. pixabay.com/CC0

Wskazówki dotyczą m.in. tego, jak zapewnić anonimowość pacjentów podczas rejestracji przed wizytą lekarską, w jaki sposób wzywać pacjentów do gabinetów i czy można oznaczać produkty lecznicze imieniem i nazwiskiem pacjenta. W przewodniku znajdują się też wskazówki m.in. na temat tego, czy na drzwiach gabinetów można zamieszczać imiona i nazwiska oraz specjalizacje lekarzy, a także czy w sali chorych można rozmawiać z pacjentem o stanie jego zdrowia.

Uczestnicy poniedziałkowej konferencji podkreślali, że nie ujmując znaczenia i doniosłości przepisów RODO, personel medyczny powinien mieć na względzie przede wszystkim obowiązek ratowania zdrowia i życia ludzkiego. Wskazywali, że niezależnie od przepisów dotyczących ochrony wykorzystywanie danych pacjenta powinno się odbywać z poszanowaniem jego prywatności, intymności i godności.

W poradniku wskazano, że przy rejestracji pacjentów należy dążyć do minimalizacji ryzyka ujawnienia informacji osobom postronnym. Zaznaczono jednak, że zastosowane rozwiązania nie mogą jednak w żadnym zakresie zakłócać udzielania świadczeń czy narażać pacjentów. Miejsce rejestracji powinno być wyraźnie oznaczone, w obszarze, w którym obsługiwany jest pacjent może przebywać tylko on oraz ewentualnie osoba towarzysząca – przedstawiciel ustawowy, opiekun fatyczny czy osoba bliska.

Można tego dokonać, jak wyjaśniono, np. naklejając na podłodze przed stanowiskiem rejestracji taśmy w jaskrawych barwach określające obszar gdzie przebywa tylko osoba obsługiwana. Dopuszczalne jest też np. wydzielenie strefy ścianką, płytą pleksi, szybą lub barierką; zwiększenie odległości między stanowiskami, wprowadzenie możliwości rejestracji elektronicznej czy telefonicznej.

W nawiązaniu do wątpliwości jak wzywać pacjentów do gabinetu zapewniając im anonimowość w poradniku zawarto kilka wskazówek. Wymieniono m.in. wezwanie z wykorzystaniem numeru nadanego podczas rejestracji; po godzinie wizyty; po imieniu, jeśli oczekuje tylko jedna osoba o danym imieniu. Podkreślono, że w przypadku Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych, izb przyjęć pełniących funkcje SOR oraz jednostek ratownictwa medycznego, możliwe jest zastosowanie identyfikacji z wykorzystaniem imienia i nazwiska.

W poradniku przesądzono, że placówki zdrowia mogą na drzwiach gabinetów lekarskich umieszczać dane lekarzy i ich specjalizację.

Zapisano w nim ponadto, że co do zasady, przekazywanie przez personel medyczny pacjentowi informacji ujawniających dane osobowe o jego stanie zdrowia, na sali wieloosobowej, powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Podkreślono jednocześnie, że gdy komunikacja ma związek np. z obchodem lekarskim czy pielęgniarskim, jest dopuszczalna. Wskazano, że osoby odwiedzające innych pacjentów, powinny opuścić salę chorych a drzwi od sali, jeśli to możliwe, zostać zamknięte.

W poradniku zapisano, że możliwe jest oznaczanie produktów leczniczych (w tym podawanych w kroplówkach), wyrobów medycznych i innych środków, imieniem i nazwiskiem pacjenta. Ma to ograniczać ryzyko pomyłek.

Poradnik przesądza także m.in. o dopuszczalności stosowania tzw. kart przyłóżkowych w szpitalach, na których zapisywane są informacje np. o temperaturze. Wskazano, że rezygnacja z nich jest dobrą praktyką. Gdy ich stosowanie uznawane jest za konieczne, należy zabezpieczyć zawarte w nich informacje m.in. odwracając je, stosując nakładki czy ramki.

W nawiązaniu do wątpliwości, czy podmioty lecznicze mogą udzielać informacji o hospitalizowanych osobach przez telefon, przewodnik podaje, że jest to możliwe, w wyjątkowych przypadkach, po wcześniejszym uprawdopodobnieniu, że rozmówca jest osobą uprawnioną do uzyskania informacji.

Minister zdrowia Łukasz Szumowski akcentował, że poradnik i zawarte w nim rozwiązania służą temu, by przybliżyć pacjentom i personelowi medycznemu RODO, wskazać możliwe sposoby postępowania.

– RODO nigdy nie będzie pierwsze w stosunku do ratowania życia i zdrowia, zawsze ten obowiązek jest najważniejszy – powiedział minister. Wskazał, że w ochronie zdrowia wokół RODO narosło wiele nieporozumień, skutkujących niekiedy zaskakującymi wręcz praktykami, np. nadawaniem pacjentom pseudonimów. – Nie można bać się RODO, ono służy nam wszystkim, by dane były bezpieczniejsze. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek – powiedział.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski akcentował zaś, że "RODO nie może być wytłumaczeniem, czy +wytrychem+, że czegoś nie załatwimy". – Potrzebna jest RODO racjonalność – mówił. – Przewodnik (…) jest elementem pracy zespołu, którego głównym celem jest tłumaczenie różnego rodzaju absurdów, które w związku z wejściem w życie RODO się pojawiały. To nie jest ani początek, ani koniec naszej pracy, jeśli chodzi o wyjaśnianie jak interpretować RODO – wyjaśnił. Zagórski zadeklarował, że proces będzie kontynuowany. – Będziemy chcieli prowadzić dialog ze środowiskiem, informować – zapowiedział.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 16 października

Ucisk i utrapienie spadną na każdego człowieka,
który dopuszcza się zła

Dziś w Kościele:
środa, XXVIII tygodnia zwykłego 
+ spomnienie św. Jadwigi Śląskiej
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Rz 2,1-11, Ps 62, Łk 11,42-46
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań

Po Anielskiej serii przypominamy Spotkania z Aniołami - seria I (co dzień nowy odcinek)
1. Po co są Aniołowie?
2. Dogmaty anielskie
3. Misja anielska
4. Anioły w Starym Testamencie; 5. Chrystus jest centrum świata; 6. Aniołowie w chwilach pokusy; 7. Aniołowie opiekują się Kościołem;
8. Imiona Anielskie

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -