19 września
sobota
Januarego, Konstancji, Teodora
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Prof. Świątkiewicz: Kościół staje się mniej potrzebny w roli pośrednika ze światem sacrum

Ocena: 0
311

Praktyki religijne stanowią nie tylko model społecznych zachowań względem doktryny, ale są również modelem dla indywidualnej wiary – mówi prof. Wojciech Świątkiewicz z Uniwersytetu Śląskiego, komentując najnowsze wyniki badań ISKK dot. religijności Polaków.

fot. pixabay.com

Prof. Światkiewicz wskazuje, że Kościół staje się ludziom mniej potrzebny w roli pośrednika ze światem sacrum.

Zdaniem prof. Wojciecha Świątkiewicza` z Uniwersytetu Śląskiego praktyki religijne to indywidualne i zbiorowe działania społeczne będące konsekwencją wyznawanej wiary religijnej i zaangażowania kościelnego, o różnym typie zrytualizowania, których funkcja polega na pośrednictwie między sacrum i profanum. – Łączą one w sobie zarówno intelektualne i emocjonalne odniesienia do przedmiotu wiary jak też cały złożony kompleks czynników kulturowych i społecznych czasowo i przestrzennie zróżnicowanych, poprzez które ujawnia się jednostkowa i grupowa pobożność religijna – wskazuje socjolog. 

– Praktyki religijne stanowią nie tylko model wiary, czyli przetłumaczoną na wzory zachowań społecznych doktrynę religijną, ale są również modelem dla indywidualnej wiary. Są nie tylko wyrazem istoty treści wiary, ale stanowią także najgłębszy przejaw religijności. Poprzez praktyki religijne dokonuje się najpełniej wspólnota w wierze – mówi profesor Uniwersytetu Śląskiego.

Analizując wyniki badań ISKK prof. Świątkiewicz zaznacza, że w epoce nowoczesności zanika potrzeba transcendentnego uzasadniania ładu moralnego. Ludzie odkrywają, że mogą żyć religijnie i moralnie w sposób bardziej zindywidualizowany, niezależnie do pewnego stopnia od struktur kościelnych, czy nawet chrześcijaństwa. – Procesy te sprawiają, że Kościół staje się jakby mniej potrzebny w roli pośrednika ze światem sacrum – podkreśla. – Spękaniu podlega model religii narodu mający swoje historyczne zasługi dla ukształtowania religijnej tożsamości polskiego społeczeństwa znajdujący alternatywne formy w dystansowaniu się od kościelnych instytucji.

– Zmniejszający się wskaźnik dominicantes jest sygnaturą słabnących więzi z Kościołem, z kościelnym modelem religijności co jest zapewne konsekwencją ogólnych procesów sekularyzacyjnych i laicyzacyjnych, ale być może także należy wskazać na konieczność ogarnięcia niedzieli jaki Dies Domini większym, „uwolnionym od rutyny” zatroskaniem duszpasterskim – mówi prof. Świątkiewicz. 

Socjolog zwraca uwagę, że zmiany religijności dokonują się stopniowo, postępując w różnych kierunkach, sinusoidalnie i niekoherentnie; zmierzają wahadłowo to w jedna to w druga stronę. – Skazywanie religii na nieuchronną śmierć, czy daleko idącą prywatyzację okazało się co najmniej przedwczesne – mówi prof. 

– Kościół poprzez swoje struktury instytucjonalne utrwala poprzez wieki harmonijną syntezę spojrzenia na człowieka i kosmos. Legitymizująca funkcja religii i Kościoła wobec społecznego świata dokonuje się w kontekście zaawansowanych procesów sekularyzacji, a zwłaszcza laicyzacji i dechrystianizacji – podsumowuje uczony.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 września

Sobota, XXIV Tydzień zwykły
Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę albo wspomnienie św. Januarego, biskupa i męczennika
w Bogu pokładam nadzieję, nie będę się lękał, *
cóż może uczynić mi człowiek?

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): 1 Kor 15, 35-37. 42-49; Ps 56 (55), 3 i 10-14; Łk 8, 4-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter