17 maja
wtorek
Paschalisa, Slawomira, Weroniki
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Święty Józef i Gwiazda Mędrców

Ocena: 4.86667
864

Po narodzinach Pana Jezusa w Betlejem przybywają do Niego Mędrcy ze Wschodu. Podczas wizyty św. Józef wydaje się nieobecny na scenie bożonarodzeniowej. Ale czy rzeczywiście z niej znika?

fot. xhz

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy wrócić do znanej nam już zasady biblijnej: trzeba uważnie szukać tego, co nam wydaje się nieobecne. Gdy to czynimy, odkrywamy, że opiekun Zbawiciela nie znika ze sceny bożonarodzeniowej. W intrygujący sposób ewangelista Mateusz nawiązuje do obecności opiekuna Zbawiciela za przyczyną dziejów Mędrców.

 


STAROTESTAMENTOWE TŁO

W Księdze Rodzaju czytamy, że pewnego dnia Józef, syn patriarchy Jakuba, miał sen, w którym ujrzał, jak słońce, księżyc i jedenaście gwiazd oddają mu pokłon (por. Rdz 37, 9). Kiedy Jakub usłyszał o śnie syna, był oburzony. Powiedział mu: „Czyż ja, matka twoja i twoi bracia mielibyśmy przyjść do ciebie i oddawać ci pokłon aż do ziemi”? (Rdz 37, 10).

Przyjrzyjmy się dokładniej tym słowom. Zauważmy, że to Jakub podaje nam interpretację snu Józefa. Patriarcha daje do zrozumienia, że w tym śnie on, Jakub, jest słońcem, jego żona jest księżycem, a jedenastu braci Józefa jest gwiazdami. Skoro jedenastu braci Józefa jest gwiazdami, to kim jest Józef? Niewątpliwie Józef jest dwunastą gwiazdą, aczkolwiek wyjątkową, bo słońce, księżyc i inne gwiazdy oddają mu hołd. Ostatecznie ten sen się spełni, bo Józef egipski zasłynie jako „gwiazda” nie tylko ze względu na posiadaną władzę w Egipcie, ale również dlatego, że dla swoich braci i ojca stanie się wybawicielem ratującym ich z głodu. Jaka jest geneza tak radykalnej zmiany w życiu Józefa egipskiego?

Patriarcha Jakub posyła go do braci. Ci zaś, zazdroszcząc mu, że jest umiłowanym synem ojca, postanawiają go zabić, chociaż nagle pojawiają się na scenie Izmaelici z Gileadu, których wielbłądy niosły wonne korzenie, żywicę i pachnące olejki (por. Rdz 37, 25). Czy nie jest ciekawe, że owi Izmaelici wiozą trzy produkty (korzenie, żywicę i olejki pachnące), podobnie jak późniejsi Mędrcy ze Wschodu (złoto, mirra i kadzidło)? Tak czy inaczej Izmaelici zabierają Józefa do Egiptu. On zaś po licznych perypetiach dochodzi tam do władzy po wyjaśnieniu snu władcy Egiptu. Dzięki temu Józef zostaje mianowany drugą osobą po faraonie na dworze królewskim i ratuje z głodu nie tylko swoich braci, ale również licznych pogan. Tak więc sen z młodości, przedstawiający Józefa, syna Jakuba, jako gwiazdę, spełnia się nie tylko względem braci, ale w pewnym sensie względem całego świata pogańskiego.

 


GWIAZDA NA DRODZE WIARY

Mając na uwadze historię Józefa egipskiego, postrzeganego jako gwiazda dla narodów, możemy zapytać, na kogo wskazywała gwiazda, którą Mędrcy ujrzeli na Wschodzie. Zazwyczaj ta gwiazda kojarzy nam się z Panem Jezusem, zwłaszcza ze względu na słowa Mędrców do Heroda, według których przyszli oddać pokłon nowonarodzonemu królowi żydowskiemu, którego gwiazdę ujrzeli na Wschodzie (por. Mt 2, 2). Trzeba natomiast pamiętać, że Pan Jezus jest królem żydowskim, dlatego że jest nim przede wszystkim św. Józef. To Józef pochodzi z rodu Dawida (por. Mt 1, 20), a zatem on jest tym, który nadaje godność królewską Synowi Bożemu dzięki temu, że zawiera związek małżeński z Matką Zbawiciela. Tak więc dochodzimy do wniosku, że gwiazda, którą Mędrcy ujrzeli na Wschodzie i która zaprowadziła ich do Betlejem, wskazywała nie tylko na Pana Jezusa, ale również na św. Józefa.

W jednej ze swoich homilii z okazji uroczystości Objawienia Pańskiego Benedykt XVI stwierdził, że fizyczna pielgrzymka Mędrców do Betlejem, która zostaje zapoczątkowana obecnością gwiazdy wskazującej na Mesjasza, jest jakby duchowym itinerarium lub schematem rozwijającej się wiary każdego wyznawcy Chrystusa. Takie stwierdzenie emerytowanego dzisiaj papieża oznaczałoby, że św. Mateusz, pisząc o pielgrzymce wiary Mędrców ze Wschodu, mógł mieć na myśli również pielgrzymkę wiary św. Józefa. Może to być jedynie nasza spekulacja, ale w tym kontekście warto zwrócić uwagę na ciekawy szczegół. Przeczysty małżonek Matki Bożej jest wspomniany bezpośrednio przed dziejami Mędrców (Mt 1, 24-25) i znowu po ich opisie (Mt 2, 13). Inaczej mówiąc, kiedy Mędrcy pojawiają się na kartach Ewangelii, wówczas znika Józef. Natomiast jak tylko Mędrcy znikają, Józef pojawia się ponownie. Możemy przypuszczać, że św. Mateusz pragnął tak przedstawić nam dziejeMędrców ze Wschodu, aby odsłonić przed nami drogę wiary Józefa. Ale w jaki sposób?

 


POCZĄTEK PIELGRZYMKI WIARY

Mędrcy byli najprawdopodobniej astrologami z Persji. W wyniku wpatrywania się w niebo odkryli gwiazdę, która zapewne ich zafascynowała, bo po jej ujrzeniu podjęli długą, trudną podróż do Jerozolimy. Mimo że nie byli Żydami, najprawdopodobniej słyszeli o mesjańskich proroctwach narodu wybranego od Żydów, z którymi mogli mieć kontakt. Stąd też wniosek, że na początku pielgrzymki wiary Mędrców Bóg prowadzi ich do dwóch rzeczywistości. Pierwsza rzeczywistość to gwiazda, dzięki której rozumieją, że muszą ruszyć w drogę. Druga rzeczywistość to prawdopodobny kontakt z przedstawicielami narodu wybranego, dzięki którym Mędrcy dowiadują się, na jaką Osobę wskazywała gwiazda i dokąd trzeba było się udać, aby tę Osobę odnaleźć.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 17 maja

Wtorek, V Tydzień Wielkanocny
Chrystus musiał cierpieć i zmartwychwstać,
aby wejść do swojej chwały.

+ Czytania liturgiczne (rok C, II): J 14,27-31a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz



POLACY POMAGAJĄ UKRAINIE

Polecane przez "Idziemy" inicjatywy pomocy
(chcesz dodać swoją inicjatywę - napisz)



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter