11 lipca
piątek
Olgi, Kaliny, Benedykta
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Niegrzeczne zabawy Toni

Ocena: 5
1069

Komentowanie niektórych kolejnych polskich premier filmowych staje się dla mnie coraz bardziej przykre, ale muszę to robić z recenzenckiego obowiązku.

Niedługo wejdzie na ekrany obraz, który nie powinien tam się znaleźć. Zastanawiam się, w jakim celu Telewizja Polska podjęła się uczestnictwa w produkcji i dystrybucji w kinach filmu „Tonia”. Ten całkowicie nieudany obraz zrealizowany został przez Marcina Bortkiewicza w formie jarmarcznego i surrealistycznego widowiska (z pogranicza fantastyki), pełnego przesady w grze aktorskiej i agresywnej ekspresji wizualnej. Wszystko to zostało podane w dziwacznej mieszance stylu komediowego i dramatycznego.

Film wygląda na istną karykaturę dramatu rodzinnego z wątpliwym przesłaniem moralnym, jeśli w ogóle może tu być mowa o jakimś przesłaniu. Opowiedzianą w filmie historię poznajemy przez pryzmat przeżyć Toni, dorastającej nastolatki, która po śmierci matki mieszka z nadużywającym alkoholu ojcem nieudacznikiem i despotyczną babcią. Rezolutna i inteligentna dziewczynka za wszelką cenę chce mieszkać z ojcem na stałe, dlatego uparcie chroni go przed wyjazdem do pracy do Włoch. W tych działaniach posługuje się kłamstwami i dziecinnymi prowokacjami, nie cofając się przed kradzieżą oraz upijaniem ojca do nieprzytomności, aby zapobiec jego wyjazdowi. W ten oto sposób paradoksalnie pogłębia alkoholizm ukochanego ojca, zamiast próbować go leczyć z nałogu. Mamy tu także, na okrasę, karykaturalną scenę Mszy w kościele, podczas której Tonia zachowuje się prowokacyjnie i niestosownie…

W gruncie rzeczy młoda bohaterka filmu została ukazana przez reżysera, mimo pozorów racjonalności w jej postępowaniu, jako osoba niezbyt zrównoważona, niestabilna emocjonalnie i po prostu kompletnie amoralna w swojej zaborczości w stosunku do ojca. Równie karykaturalnie wyglądają na ekranie pozostałe osoby tego komediodramatu: wiecznie pijany tatuś i miotająca się po domu babcia, jakby niezdająca sobie sprawy z postępowania wnuczki. Także ukazane tu tło społeczne przypomina koszmarną zbieraninę prymitywnych ludzi. Wracam do pytania, które postawiłem na początku. W jakim celu Telewizja Polska, mająca w statucie kulturową misję publiczną, produkuje i dystrybuuje w kinach nieudany i w gruncie rzeczy szkodliwy film, dodajmy, dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej?

„Tonia” wchodzi na ekrany 12 maja.


Tonia”, Polska, 2022. Scenariusz i reżyseria – Marcin Bortkiewicz. Wykonawcy: Marianna Ame, Adam Bobik, Małgorzata Zajączkowska i inni. Dystrybucja – TVP Dystrybucja kinowa

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 10 lipca

Czwartek, XIV Tydzień zwykły
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Mt 10, 7-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do św. Benedykta 2-10 VII
Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej 7-15 VII 

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter