W poprzednich numerach „Idziemy” pisałem o filmach amerykańskich i francuskich. Teraz dla odmiany omówię bułgarski dramat obyczajowy „Ojciec”, zrealizowany przez twórczy duet Kristina Grozeva i Petar Valchanov. Są oni autorami utworów „Lekcja i Sława”, dostrzeżonych w ostatnich latach na międzynarodowych festiwalach. „Ojciec” także wyróżniony został na kilku imprezach, m.in. na festiwalu w Karlovych Varach. Autorzy filmu wpisują się w aktualne trendy europejskich kinematografii. Dzisiaj twórczość filmowa bardzo się zglobalizowała, młodzi adepci kina korzystają z międzynarodowych funduszy produkcyjnych, różnego rodzaju stypendiów, dotacji i kursów scenariuszowych. Uczestniczą w wielu festiwalach międzynarodowych, nawiązując liczne kontakty, rywalizują ze sobą i zdobywają nagrody. Nic więc dziwnego, że podejmują modne dziś tematy, związane najczęściej z krytycznym spojrzeniem na tradycje kultur poszczególnych państw narodowych. Jednym z takich tematów jest opis życia w krajach postkomunistycznych Europy Środkowej.
Autorzy „Ojca” rozliczają się z duchowymi i społecznymi pozostałościami komunizmu w Bułgarii. Akcja filmu rozpoczyna się na bułgarskiej prowincji, gdzie odbywa się pogrzeb żony miejscowego starego malarza Vasila. Przybyły z Sofii na pogrzeb matki Pavel cały czas pozostaje w konflikcie z ojcem. Sprzeczają się nawet o drobne sprawy, ale także o ważne zdarzenia z przeszłości. Kto w czasach komunizmu był beneficjentem władzy, a kto człowiekiem niezależnym, lub opozycjonistą. Dziś wychodzi na jaw że, podobnie jak w Polsce, nie było to wówczas takie oczywiste. Na tle pięknej przyrody oglądamy kolejne wydarzenia, spięcia między ojcem i synem, a także scenki z udziałem miejscowych ludzi, w tym urzędników, lekarzy w szpitalu i policjantów. Widzimy, że dla mieszkańców prowincji czas się w pewnym sensie zatrzymał, tkwią oni bowiem emocjonalnie w minionej rzeczywistości. Pavel, pracownik z produkcji filmowej z Sofii, musi się w tym zmierzyć i dążyć do końcowego pojednania z ojcem. Nieźle zrealizowany bułgarski film można polecić do krytycznego przemyślenia ze względu na ważny temat.
„Ojciec” (Bashtata); Bułgaria – Grecja, 2019; scenariusz i reżyseria: Kristina Grozeva, Peter Valchanov; aktorzy: Ivan Barnev, Ivan Savov i inni; dystrybucja: Aurora Films