27 maja
niedziela
Augustyna, Juliana, Magdaleny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Nie daj się oszukać

Ocena: 0
692

– Nie musimy żadnej umowy podpisywać pod presją – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK

fot. arch. UOKiK

Z Markiem Niechciałem, prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rozmawia Irena Świerdzewska

 

Coraz częściej słychać skargi, zwłaszcza starszych osób, że przy okazji różnych spotkań, wycieczek czy nawet pielgrzymek zostały zmanipulowane i zakupiły drogie produkty. O jakie praktyki chodzi?

Najczęściej spotykamy dwa rodzaje takiej sprzedaży. Poza lokalem firmy konsumenci zapraszani są na badania albo pokazy, oferuje się im też wycieczki czy „pielgrzymki”, podczas których zawiera się z nimi umowy i sprzedaje produkty po zawyżonych cenach. Są to np. naczynia do gotowania, pościel, sprzęt paramedyczny. Inny przypadek to podszywanie się pod dotychczasowych dostawców energii, gazu czy też telefonii stacjonarnej i sprzedaż usług w domu u konsumenta. W ciągu ostatnich pięciu lat otrzymaliśmy dziesiątki tysięcy skarg na ten nieuczciwy model sprzedaży.

 

Jak dokonuje się sprzedaż poza sklepem?

Ofiarą padają najczęściej starsze osoby. Otrzymują zaproszenie telefoniczne czy pocztowe, np. na bezpłatne badanie medyczne. Nie bez powodu ustalony jest próg wiekowy dla osób, które mogą wejść na pokaz. Seniorów łatwej zmanipulować, nie mają oni też zbyt dużej świadomości prawnej, nie są asertywni. Oczekiwanie na wyniki badania służy rozpoznaniu potrzeb konsumentów – kogoś boli bardziej żołądek, kogoś serce czy plecy – remedium na te dolegliwości ma sprzedawca, jest nim zazwyczaj bardzo drogie urządzenie. Na przykład przy sprzedaży garnków ze stali mówi się, że dobre odżywianie poprawi funkcjonowanie całego organizmu, co wyeliminuje choroby tych określonych narządów. Zgłosił się do nas konsument, który zakupił matę na pokazie. Zaproszony był na bezpłatny masaż, a kiedy pytał o szczegóły zabiegu, usłyszał, że nikt nie wykona tak dobrego masażu, jak oferowana mu mata. Produkty sprzedawane na prezentacjach często nie są warte swojej ceny. Przykładowo: materace kupowane w hurcie za 50 zł potrafią kosztować 3,5 tys., lampa solna za 100-200 zł – 5 tys. Skrajnym przypadkiem był serwis medyczny za 16 tys. zł.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 20 (658), 20 maja 2018 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 30 maja 2018 r.

 

Marek Niechciał – ekonomista, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2007-2008 był prezesem UOKiK, doradcą w Instytucie Ekonomicznym NBP, a w latach 2007-2012 członkiem Rady Statystyki przy Prezesie Rady Ministrów. Wykładał m.in. w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania oraz Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami PAN. Współautor „Raportów o innowacyjności gospodarki Polski”, PAN. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 12 maja 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.



Najczęściej czytane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI



Najwyżej oceniane artykuły