28 kwietnia
niedziela
Piotra, Walerii, Witalisa
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dzieci rodzą dzieci

Ocena: 0
5987
Czy autorka filmu „Bejbi Blues” stawia podjęte problemy w sposób poważny, czy bawi się filmową formą i tematami, które znajduje w „Wysokich Obcasach”?
Kasia Rosłaniec rozwija w nowym filmie poetykę „Galerianek”, czyli swojego debiutu o nastolatkach. Tym razem siedemnastoletnia Natalia decyduje się urodzić dziecko poczęte ze swym rówieśnikiem Kubą. Oboje usiłują pogodzić namiastkę rodziny z rozrywkowym, modnym i niedojrzałym życiem nastolatków, propagowanym dziś przez media i Internet.

Rosłaniec kreuje nierzeczywisty, wirtualny wręcz świat modnych imprez, kolorowych ciuchów, gadżetów, deskorolek i innych przyjemności. W tej sytuacji siedmiomiesięczny Antoś, synek Natalii, musi być traktowany jak zabawka czy jeden z gadżetów, służących do zaspokajania owych przyjemności. Taki świat został na końcu zderzony z brutalnym światem rzeczywistym.

W „Bejbi blues” postacie nastolatków są niedojrzałe i lekkomyślne, lecz w ich postępowaniu nie widzimy świadomego cynizmu. Młodzież żyje poza światem tradycyjnej rodziny, normalnego wychowania, religii i odpowiedzialności za swoje czyny. Natomiast dorośli bohaterowie – matka Natalii, rodzice Kuby, sąsiadka, pani z pogotowia opiekuńczego – okazują się prymitywni, głupi i odstręczający. Zgodnie z tendencją polskiego filmu ostatnich lat.

Kolorowy i tandetny świat wydaje się istnieć bez żadnych moralnych odniesień. W filmie nie ma poważniejszych obserwacji psychologicznych, są tylko powierzchowne emocje. Odnosimy wrażenie, że zgodnie z logiką błędnego koła dla tego świata nie ma żadnej alternatywy. Dzieci rodzą dzieci w nieprzychylnym świecie nieodpowiedzialnych i prymitywnych dorosłych, co musi skończyć się dramatem.

Owszem, widać w filmie pewne krytyczne zacięcie satyryczne, nie znajdujemy jednak empatii i psychologicznego prawdopodobieństwa. Film wywoła tzw. debatę medialną, podczas której zastępy „autorytetów” będą oceniały zjawisko nastoletnich matek i uszczęśliwiali te dziewczyny radami, w tym na temat edukacji seksualnej, antykoncepcji i aborcji. Ale sedna problemu – co się stało z człowiekiem i rodziną – nie dotkną.


„Bejbi Blues”, Polska, 2012.
Reżyseria i scenariusz – Kasia Rosłaniec.
Wykonawcy: Magdalena Berus, Klaudia Bułka, Nikodem Rozbicki, Michał Trzeciakowski, Magdalena Boczarska, Renata Dancewicz, Katarzyna Figura, Jan Frycz, Mateusz Kościukiewicz, Danuta Stenka i inni.
Dystrybucja – Kino Świat

Mirosław Winiarczyk
fot. Kino Świat
Idziemy nr 2 (383), 13 stycznia 2013 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 kwietnia

Sobota, IV Tydzień wielkanocny
Jeżeli trwacie w nauce mojej,
jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 14, 7-14
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)


ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter