20140122 13:29 mz, twojasprawa.org.pl
fot. twojasprawa.org.pl
Uczestnicy akcji w listach skierowanych do operatorów największych sieci komórkowych apelować będą o wprowadzenie w telefonach blokad chroniących dzieci przed pornografią w Internecie. Listy zostaną też skierowane do ministra sprawiedliwości Marka Biernackiego oraz przewodniczącego sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach posła Witolda Pahla (PO), by ukrócić reklamę serwisów pornograficznych na wielkoformatowych billboardach. Obecnie Kodeks karny nie zawiera wyraźnego przepisu, który zakazywałby reklamowania w przestrzeni publicznej serwisów pornograficznych, nawet wówczas, gdy dystrybutor tych treści w żaden skuteczny sposób nie weryfikuje wieku swoich użytkowników.
W akcji można wziąć udział poprzez wypełnienie i wysłanie prostego formularza dostępnego na stronie
http://www.twojasprawa.org.pl/akcja/chronmy-dzieci-przed-pornobiznesem/#.Ut-6KLStaM8.
Według najnowszych danych ponad 720 tys polskich dzieci (w wieku 7-14 lat) weszło we wrześniu 2013 r. na strony z pornografią. Szacuje się, że tylko jeden z serwisów porno, który reklamuje się w Polsce na billboardach, odwiedziło ponad 140 tys. dzieci.
U 99 proc. rodziców w Polsce pornografia wzbudza niepokój w kontekście wychowania dzieci, niezależnie od tego, czy dziecko ma 6, 10 czy 15 lat. Porównywalny niepokój budzą jedynie: wpływ alkoholu, narkotyki, dopalacze, agresja w szkole i przestępczość (badania zrealizowane przez Grupę IQS w listopadzie 2013 r. na próbie N=300 metodologią CAWI).
"Chcemy, aby działające w Polsce firmy telekomunikacyjne, które zarabiają olbrzymie pieniądze dzięki polskim rodzinom, potraktowały poważnie obawy rodziców. Nie chcemy zwalniać z odpowiedzialności samych rodziców, jednak uważamy, że potrzebują nowoczesnych narzędzi, które pomogą im chronić ich dzieci. Rodzice nie chcą, aby produkt, który kupują dla swoich dzieci był po prostu niebezpieczny" – piszą organizatorzy akcji. Domyślna blokada antypornograficzna, usuwalna wyłącznie przez osoby pełnoletnie, działa z powodzeniem od 2004 roku w Wielkiej Brytanii. Wprowadzili ją jako dobrą praktykę wszyscy liczący się operatorzy, m.in. Orange i T-Mobile, działające wspólnie pod brytyjską marką Everything Everywhere.
Akcji towarzyszy klip, w którym wziął udział aktor Wojciech Żołądkowicz, znany ostatnio ze swojej roli w filmie „Układ Zamknięty”. Można go obejrzeć w serwisie Youtube. – Pornografia to satyra na miłość. Jeżeli człowiek, który dopiero kształtuje swoje postrzeganie świata, widzi intymność, zbliżenie, namiętność przez pryzmat porno, o wiele trudniej mu będzie odkryć prawdziwą istotę tej najpiękniejszej relacji międzyludzkiej, miłości. Cieszę się, że mogłem pomóc sprawie – mówi aktor, który włączył się w akcję pro bono.