WORD w Warszawie jako pierwszy wystartował z pomysłem udziału skazanego w kursach na prawo jazdy i dla zdających egzaminy na prawo jazdy po tym, jak stracili je za kierowanie po pijanemu. – Jednemu motocykliście spieszyło się do pracy, był pijany, spowodował wypadek. Jednocześnie stał się jego ofiarą, bo stracił w nim rękę i nogę – mówi Dariusz Szczepański ku przestrodze.
Ostatni sms
– Przerażające jest to, jak zmienia się życie sprawcy wypadku – mówi Michał Piórkowski, psycholog więzienny. – Jego cierpienie jest wielowymiarowe: to cierpienia psychiczne, załamanie nerwowe, stany depresyjne, brak perspektyw i myślenie: „Utraciłem wszystko”. To są konsekwencje rodzinne, bo nie może spotykać się z najbliższymi. Tracą pracę, czasem upadają przez to ich firmy. Trudno im spojrzeć w oczy rodzinie ofiary na sali sądowej. Jeśli ta dodatkowo występuje o odszkodowanie, osadzony zmaga się z poczuciem narastającego długu finansowego, który będzie musiał spłacić po odbyciu kary. A tego wszystkiego można było uniknąć przez stosowanie się do zasad bezpieczeństwa drogowego.
Za kierownicę siadaj trzeźwy i wypoczęty, zapnij pasy i nie przyspieszaj.
Osoby odbywające kursy reedukacyjne po uzbieraniu punktów karnych tłumaczą jazdę po alkoholu: „Chciałem tylko przestawić samochód”, „Znam tę drogę”. Ich optykę zmienia wysłuchanie historii osadzonego, który przed wypadkiem myślał podobnie: „Od bezpieczeństwa ważniejsze jest, aby zdążyć na czas, wysłać SMS, zatelefonować”.
Przybywa zdarzeń drogowych, ponieważ miasta się rozprzestrzeniają, wzrasta liczba dróg i kierowców. Z roku na rok spada, na szczęście, liczba ofiar śmiertelnych. W 2013 r. na terenie garnizonu Stołecznej Policji wypadkom uległy 214 osoby (74 śmiertelnie), rok później – 195 (65 zgonów), w 2015 r. – 173 (62 zgonów), w 2016 – 161 (58 zgonów).
Główne przyczyny wypadków: |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu |
422 |
19 |
521 |
nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
314 |
30 |
310 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
313 |
32 |
420 |
kierujący nietrzeźwi |
48 |
3 |
55 |
Dane KSP w Warszawie za 2017 r.
– Widać, że przyjęte programy i działania przynoszą rezultaty – mówi mł. insp. Piotr Jakubczak, radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. – W 2017 r. na stołecznych drogach zginęło 50 osób, ale nawet na tę liczbę nie ma zgody.
– Kiedy żołnierz wybiera się na wojnę, liczy się z niebezpieczeństwem, szykuje się do niego – mówi Magdalena Kozak, ratowniczka WIM, która towarzyszyła także polskim żołnierzom w Afganistanie; to ona ma pierwszy kontakt z ofiarami wypadków. – Wsiadając do samochodu, zakładamy, że wszystko będzie dobrze. Wyobraźmy sobie wtedy, że udajemy się w niebezpieczne rejony, co może skończyć się tragedią, i okiełznajmy brawurę. Jest jeszcze jeden problem: w więzieniach przebywa ponad 1300 sprawców wypadków, w tym śmiertelnych, które popełnili, jadąc po alkoholu czy narkotykach.
Wolniej!
Do wypadków dochodzi zwykle na początku sezonu urlopowego oraz motocyklowego. Blisko 80 proc. pacjentów urazowych trafia na oddziały traumatologiczne i chirurgiczne między kwietniem a październikiem.
Oddział urazowy Wojskowego Instytutu Medycznego przy ul. Szaserów w Warszawie to największe centrum urazowe w Polsce. Trafiają do niego ofiary większości wypadków komunikacyjnych. Ich średnia wieku to 45 lat. W połowie to osoby do 45. roku życia, a w jednej trzeciej po 55. roku życia. Wśród ofiar dominują mężczyźni, ten trend jest najbardziej widoczny w przedziale wieku 35-45 lat. Różnica płci wśród ofiar zanika po 55. roku życia. |
Jakie zachowania przed ruszeniem w drogę dają nam bezpieczeństwo?Sławomir Molak, ekspert firmy fotelik.info:
|