24 listopada
piątek
Flory, Emmy, Chryzogona
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Wsiadamy do barki

Ocena: 4.5
286

– Byłem dumny, kiedy stanąłem przed Amerykanami, mówiąc: jestem z Polski, jestem z Warszawy – mówi Włodek Pawlik

fot. Marek Bałata

Z Włodkiem Pawlikiem, pianistą i kompozytorem, laureatem nagrody Grammy, rozmawia Radek Molenda

 

„Ojczyzna – kiedy myślę – wówczas wyrażam siebie i zakorzeniam (…) z niej się wyłaniam. Pytam wciąż, jak ją pomnożyć, jak poszerzyć tę przestrzeń, którą wypełnia” – pisał Jan Paweł II. A co Pan przekazuje „Myśląc: Ojczyzna”?

Mam nadzieję, że to samo, co Ojciec Święty. Chyba każdy Polak chciałby tę przestrzeń, to nasze dziedzictwo jakoś poszerzyć, wzbogacić. Okazją do tego – w związku z ubiegłoroczną 1050. rocznicą chrztu Polski – była właśnie propozycja napisania kantaty „Myśląc Ojczyzna”. Dzięki niej mogłem wejść w temat. Zmierzyć się z nim, przejść pewien proces myślenia o Polsce i przetransponować jej historię na język muzyczno-słownej metafory.

 

Kantatę będziemy mogli zobaczyć i usłyszeć 23 września w warszawskim Teatrze Wielkim. Jak to się stało, że powstała?

W 2015 roku pani Aneta Hoffmann z Fundacji „Kresy Historii” zwróciła się do mnie z propozycją artystycznego uczczenia wyżej wspomnianej rocznicy. Potem jeszcze przez jakiś czas namawiali mnie do tego wraz z ks. Andrzejem Chibowskim, aż namówili, pozostawiając mi swobodę koncepcyjną kantaty. Postanowiłem, że będzie to historia minionych 1050 lat w oparciu o 12 przełomowych dla Polski wydarzeń. Dla nich przemyślałem 12 utworów kantaty. Ważna była dla mnie także ich warstwa słowna. Kantacie poświęciłem stosunkowo wiele czasu, ale też była to praca bardzo inspirująca.

 

Inspiracją do części „Wsiądź do barki” była ulubiona pieśń Jana Pawła II. Czyli zanim „swoją barkę pozostawimy na brzegu”, musimy do niej w ogóle wsiąść?

To właśnie mój punkt widzenia, moja wizja, którą chciałem przekazać innym. Wiara jest procesem dochodzenia do momentu, kiedy zostawiamy to, co „swoje”, by iść już tylko za Bogiem. Chciałem połączyć te dwa światy: barki z pieśni religijnej z życiem i przeżywaniem chrześcijaństwa przez człowieka.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 38 (624), 17 września 2017 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 27 września 2017 r.

 

Włodek Pawlik (1958) – pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę „Night in Calisia”. Absolwent klasy fortepianu w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie też w 2007 r. uzyskał doktorat i prowadzi wykłady z improwizacji. Ukończył także studia na Wydziale Jazzowym Hochschule fur Musik w Hamburgu. W jego dorobku znajduje 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej („Wrony”, „Pora umierać”, „Rewers”), kompozycji orkiestrowych, muzyki do baletu, opery, utworów wokalnych, ale także poezji, m.in. A. Zagajewskiego, J. Czechowicza i K.K. Baczyńskiego. Jest laureatem wielu prestiżowych, międzynarodowych nagród muzycznych; odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości, posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Katolik, mąż, absolwent polonistyki UW, dziennikarz. Współtworzył w Lyonie kwartalnik „Chemin Neuf” (potem „FOI”). W „Idziemy” od pierwszego numeru tygodnika. Od lutego 2017 r. członek Rady Programowej Polskiego Radia S.A.



Najczęściej czytane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły