26 kwietnia
piątek
Marzeny, Klaudiusza, Marii
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Jaka katecheza?

Ocena: 2.75
918

Z lekcji religii rezygnuje coraz więcej uczniów, wobec czego dyrektorzy przekładają je na pierwszą lub ostatnią godzinę lekcyjną, co powoduje jeszcze większy odpływ zainteresowanych. Jak ich zatrzymać?

fot. Biuro Prasowe KEP

– Na ostatnim zebraniu Episkopatu na Jasnej Górze zwracaliśmy uwagę, że niewłaściwa jest już sama nazwa „religia” jako przedmiotu nauczania – przyznaje przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki. – Powinniśmy mówić o „katechezie w szkole”, która zresztą powinna towarzyszyć katechezie w parafii. Powinniśmy jednak doceniać dwie godziny lekcyjne religii w szkołach. Przeniesienie zajęć do parafii tylko pozornie przyniosłoby korzyści, katecheci przyzwyczajeni są bardziej do przekazywania wiedzy niż do formowania – dodaje.

Przewodniczący KEP zauważył, że niesprawiedliwe jest także dawanie uczniom wyboru między religią, etyką a brakiem tego typu zajęć. – Na pytanie „czy matematyka powinna być w szkole?” w sondażu aż 75 proc. uczniów odpowiedziało negatywnie. Tylko że dla matematyki nie daje się alternatywy.

Nakładem wydawnictwa Jedność ukazało się trzecie od czasu Soboru Watykańskiego II „Dyrektorium o katechizacji”. Abp Gądecki chwali je za rozległość tematów, precyzję i prostotę podania tematu. Dla nowego przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego przy KEP bp. Wojciecha Osiala najważniejsze jest w nim ukazanie ścisłego związku katechezy z ewangelizacją. – Ewangelizacja to misja Chrystusa nadana apostołom, zajmuje pierwsze miejsce w życiu Kościoła – mówił podczas spotkania promującego „Dyrektorium o katechizacji” w siedzibie KEP. – Katecheza ewangelizacyjna nie służy nawracaniu niewierzących, ale ma być nieustannym głoszeniem Prawdy – dodał.

Jak podkreśla bp Osial, katecheza ewangelizacyjna ma charakter kerygmatyczny, przy czym głoszenie kerygmatu należy rozumieć nie jako jednorazowe przekazanie prawd wiary, ale jako nieustanne głoszenie Jezusa Chrystusa na wszystkich etapach katechezy – także osób dorosłych – przy pozostawianiu wolności wyboru wiary. – Katecheza ewangelizacyjna jest osobowa – mówił bp Osial. – To spotkanie z żywym Bogiem, a dopiero potem propozycja moralna. Chrześcijaństwo to nie dawne dzieje, ale wciąż nowe wydarzenie dokonujące się między katechizującym a katechizowanym.

Wśród podstawowych obszarów oddziaływania katechezy bp Osial wymienia: duszpasterstwo, czyli osoby wierzące, ale potrzebujące nieustannej formacji; osoby ochrzczone, ale nie żyjące z wymaganiami wiary; osoby, które nie znają lub odrzucają Chrystusa. Zwraca uwagę, że katecheza powinna ukazywać Boga jako Ojca wychodzącego na spotkanie z grzesznikiem.

Prof. Anna Zellma, specjalista w zakresie katechetyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, za „Dyrektorium…” podkreśla doświadczenie Boga w życiu katechety jako priorytetowe. – Katecheta jest odpowiedzialny za zbawienie tych, do których Bóg go posyła – mówi. – Powinien współtworzyć wspólnotę Kościoła, być otwartym na działanie Boga i mieć z Nim osobową więź. Jest powołany do głoszenia Słowa Bożego, ale i składania świadectwa swoim życiem. Ma wprowadzać w misterium wiary, ale i być uważnym towarzyszem i wychowawcą katechizowanego.

Dotychczasowy przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego bp Marek Mendyk zaznacza, że w 12 rozdziałach pogrupowanych w trzy części „Dyrektorium…” wiele miejsca poświęca katechizacji w rodzinie. – W niej wiara jest spontaniczna, rodzice nie tylko jej uczą, ale też dają jej świadectwo – mówił. Autorzy „Dyrektorium…”, czyli członkowie Papieskiej Rady ds. krzewienia Nowej Ewangelizacji apelują, by wspólnoty duszpasterskie wspierały rodziny w szczególnej sytuacji życiowej. Przypominają też o potrzebie katechizacji od dziecka przez młodzież po dorosłość. Katecheza dotyka też dialogu z innymi religiami, emigrantami, więźniami i osobami znajdującymi się na marginesie życia.

Po katechezie w szkole i w rodzinie trzecia część „Dyrektorium…” dotyka problemu katechezy w diecezjach, parafiach, grupach i zrzeszeniach religijnych oraz szkołach katolickich, które – zdaniem bp. Mendyka – w coraz większym stopniu powinny przechodzić od instytucji do wspólnot wiary. – Uczniowie w każdej szkole mają prawo do kształcenia integralnego, uwzględniającego duchowy aspekt życia – mówi hierarcha.

Nad tekstem „Dyrektorium…” od 2015 r. pracowało 12 ekspertów z różnych stron świata. – Ostateczna wersja jest dwunastą z kolei – mówi ks. prof. Andrzej Kiciński, odpowiedzialny za konsultację merytoryczną. Dyrektor wydawnictwa Jedność ks. Leszek Skorupa deklaruje starania, by „Dyrektorium…” dotarło do każdego katechety i kapłana.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 26 kwietnia

Piątek, IV Tydzień wielkanocny
Ja jestem drogą i prawdą, i życiem.
Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 14, 1-6
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do MB Królowej Polski 24 kwietnia - 2 maja

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter