16 września
poniedziałek
Edyty, Korneliusza, Cypriana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Komentarze do czytań - 12 czerwca

Ocena: 5
263

Nasza zraniona ludzka natura może być odkupiona nie zachowawczością, asekuranctwem bądź podejrzliwością, ale miłością Ojca, która uzdrawia od wewnątrz.

- teksty czytań -

Fot. Pexels

komentarze Bractwa Słowa Bożego, autor: ks. Błażej Węgrzyn

Pierwsze czytanie: 2 Kor 3, 4-11

Upłynęło już wiele, może nawet parędziesiąt, lat od opisanego wczoraj spotkania Barnaby i Pawła w Tarsie i Antiochii. Od tego czasu i posługiwali razem, i kłócili się, i jednali… Paweł zdążył się już usamodzielnić jako apostoł i zyskał swoją renomę. Pisze bardzo osobisty list, z którego przebija zarówno świadomość własnego powołania i dokonań, jak też głębokie poczucie porażki apostolskiej w kilku kwestiach. W dzisiejszym fragmencie Apostoł jednak jakby powraca do tamtych chwil przebaczenia i oświecenia spod Damaszku, z Tarsu, z Antiochii… Zestawia z sobą Nowe Przymierze, nazywając je posługiwaniem Ducha i sprawiedliwości Staremu Przymierzu, określając je mianem posługiwania śmierci i potępieniu. Skąd taka opozycja? Otóż, Prawo przykazań utrwalone literami na kamieniu – Stare Przymierze – wskazuje przepaść (grzech, zło, śmierć), nie dając nadziei na wydobycie się z niej. Wobec Prawa jesteśmy winni. Wszyscy. Prawo nie zbawia, ale oskarża. Za to Duch – Nowe Przymierze – oczyszcza nas od wewnątrz, inspiruje do dobra, porządkuje intencje. Zmorą chrześcijan, dzieci Pawła, był powrót do logiki prawa, zamiast poddać się logice łaski. Razem z Pawłem, więc wracamy dziś do korzeni naszego nawrócenia i pytamy: w którym Przymierzu de facto posługujesz?


Psalm responsoryjny: Ps 99, 5-6.7-8.9

Dzisiejszy utwór wysławia Mojżesza, Aarona i Samuela, którzy strzegli przykazań i prawa. Także Paweł w pierwszym czytaniu mówił o chwale posługiwania Staremu Przymierzu. I jest to prawdą, bo Nowe Przymierze nie tyle zaciera granice wyznaczone przez Stare – one są i pozostaną – ile pomaga zostawić je daleko w tyle, by oddać się już świętości. Naszym powołaniem nie jest wybierać między dobrem a złem, ale postępować od dobrego do coraz lepszego.


Ewangelia: Mt 5, 17-19

Na tle dzisiejszych powyższych rozważań przesłanie Ewangelii wydaje się jasne: Jezus nie wywraca do góry nogami objawionego w Starym Przymierzu porządku moralnego, nie szerzy anarchii, laksyzmu czy permisywizmu. Z drugiej strony, nie jest też rygorystą, formalistą i skrupulantem. Kim więc jest Jezus w relacji do prawa? Jest świadkiem i wychowawcą: świadkiem tego, że nasza zraniona ludzka natura może być odkupiona nie zachowawczością, asekuranctwem bądź podejrzliwością, ale miłością Ojca, która uzdrawia od wewnątrz; oraz wychowawcą, który prowadzi nas drogą rozumności (moralnego rozeznawania w sumieniu) i relacyjności (powierzania Ojcu swoich pragnień, dążeń i decyzji).

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 16 września

"... nie jestem godzien, abyś wszedł pod dach mój. Lecz powiedz słowo, a mój sługa odzyska zdrowie"

Dziś w Kościele: poniedziałek, XXIV tydzień zwykły
+ wspomnienie świętych męczenników Korneliusza, papieża, i Cypriana, biskupa
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): 1 Tm 2,1-8; Ps 28 (27),2.7.8-9, Łk 7,1-10
+ komentarze Bractwa Słowa Bożego do czytań

Lato z SalveNet - do końca lata zapraszamy do przeglądu filmów SalveNET prezentowanych podczas minionych wakacji.


- Reklama -


Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -