Autorzy tego fabularnego utworu nawiązują do – będącego dziś w zaniku – poważnego „chrześcijańskiego” nurtu obecnego w literaturze i kinie francuskim XX wieku; były to m.in. powieści François Mauriaca, Georges’a Bernanosa czy filmy Roberta Bressona. Tu opowieść o zleconym przez Watykan śledztwie w sprawie domniemanych objawień maryjnych w wiosce na południu Francji została zrealizowana z szacunkiem do opisywanego tematu.
Jacques, doświadczony dziennikarz śledczy i korespondent wojenny, pochodzący z rodziny katolickiej, ale niewierzący, zostaje poproszony przez Watykan o udział w specjalnej komisji. Ma ona zbadać wydarzenia, które rozgrywają się w górskiej wiosce, gdzie młoda Annie twierdzi, że kilkakrotnie ukazała się jej Matka Boża. Do wsi przybywają pielgrzymki wiernych, a popierający dziewczynę miejscowy proboszcz zrywa więź ze sceptycznym wobec objawień biskupem. Sprawy wyglądają więc podobnie jak w kilku niewyjaśnionych do dziś miejscach pielgrzymkowych, m.in. w Medjugore.
Badania komisji z udziałem duchownych, psychiatry i prowadzącego własne śledztwo dziennikarza doprowadzają do zaskakujących ustaleń. Sceptyczny Jacques, przekonany o fałszywości objawień, badając przeszłość wychowywanej w rodzinach zastępczych Annie, odkrywa powody jej żarliwej wiary, ale też ukrywanych relacji z koleżanką i kolegą ze szkoły. Ważną rolę odgrywa odkryta w byłym domu dziewczyny postrzelona ikona, będąca własnością przyjaciela koleżanki Annie. Dziennikarz ze zdumieniem kojarzy ikonę ze zdarzeniem na froncie w Syrii, gdzie omal nie stracił życia. Ustala fałszerstwa dokonywane przez przebywającego w parafii jednego z duchownych, z drugiej strony jednak po spotkaniu z koleżanką Annie ze zdumieniem odkrywa tajemniczą i niepojęta dla niego boską czy też maryjną ingerencję w losy Annie i jej przyjaciółki.
Stąd bierze się list, jaki Jacques (mimo niewyjaśnienia do końca objawień) wysyła do Watykanu z podziękowaniem za zlecenie dziennikarskiego śledztwa, które pozwoliło mu odkryć świat duchowy, tłamszony obecnie w laickim społeczeństwie. Szkoda tylko, że autorzy w drugiej części filmu niepotrzebnie komplikują prowadzone przez bohatera śledztwo, przez co wydarzenia stają się miejscami niejasne.
„Tajemnica objawienia” („L`apparition”), Francja, 2018. Reż. Xavier Giannoli. Wykonawcy: Vincent Lindon, Galatea Bellugi, Patrick d`Assumcao i inni. Dystrybucja – Kino Świat.