23 maja
czwartek
Iwony, Dezyderego, Kryspina
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Prawdziwa czystość

Ocena: 4.5
993

Urzeczywistnienie się obietnic Boga będzie miało miejsce tylko wtedy, kiedy Izraelici okażą wierność nauce Bożej. Mojżesz mówi do ludu: „słuchaj praw i nakazów, które uczę was wypełniać, abyście żyli i doszli do posiadania ziemi, którą wam daje Pan, Bóg waszych ojców”. Prawo to nie tylko zasób suchych przepisów, to źródło życia. Kto pije z tego czystego źródła, ten staje się dla innych czytelnym znakiem niezwykłej opieki Boga. „W oczach narodów” ukaże się mądrość Izraelitów. Będą oni trwali wobec tych, którzy znikną z ziemi i przeminą. Prawo to zatem także poręka niewzruszonej nadziei i jakaś forma uczestnictwa w wiecznym trwaniu Boga.

Urzeczywistnieniem Prawa w Nowym Testamencie jest dziecko Boga przyjmujące Jego słowo. Święty Jakub pisze w drugim czytaniu o Bogu – Ojcu świateł, który „ze swej woli zrodził nas przez słowo prawdy, byśmy byli jakby pierwocinami Jego stworzeń”. Słowo Boga – słowo prawdy – czyni nowym stworzeniem ludzi, którzy je przyjmą. Jakub podkreśla wyjątkowość chrześcijan, mających stanowić „pierwociny stworzeń”. Tak jak w Starym Testamencie Izraelici ofiarowywali pierwsze plony jako uznanie prymatu Boga i Jego władztwa nad stworzeniem, tak chrześcijanie mają być świadkami w świecie wszechmocy Boga i żyć na Jego chwałę. Wielka to rola. Realizuje się przez „religijność czystą i bez skazy”. Opieka nad najsłabszymi – sierotami i wdowami – jest praktycznym wypełnieniem zamysłu Boga i realnym życiem na Jego chwałę.

Spór o wypełnianie przepisów Prawa i tradycji starszych uwidacznia się w dzisiejszym fragmencie Ewangelii Marka. Do Jezusa przychodzą faryzeusze, którzy zauważają, że uczniowie Pana nie obmywają rąk zgodnie ze zwyczajem starszych. Powstaje pytanie o to, kto ma rację w tym sporze. Jezus dość ostro gani faryzeuszów, zarzucając im rytualizm i uchylanie Prawa, które od Boga pochodzi, na rzecz ludzkich tradycji i obyczajów. Dodatkowo wyrzuca faryzeuszom niezrozumienie kwestii czystości. Według Jezusa czystość jest stanem serca, a nie potwierdzeniem zewnętrznego zachowywania określonych przez ludzi reguł. W nauczaniu Jezusa serce ma stać się (można dodać – na powrót) świątynią Boga, miejscem spotkania człowieka ze swoim Stwórcą, przestrzenią doświadczenia świętości Najwyższego. Pan Jezus próbuje pokazać faryzeuszom, a także nam, jak łatwo jest uciec w sferę wygodnych przepisów i norm, zostawiając to, co stanowi istotę zarówno Prawa Mojżeszowego, jak również nauczania Ewangelii. Potrzeba nam badać sumienie w tej kwestii i zadawać sobie pytanie: Czy aby ja nie zamknąłem Bożej nauki w zasiekach bezdusznego rytualizmu?

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest wikariuszem parafii św. Wacława na Gocławku w Warszawie

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 23 maja

Czwartek, VII Tydzień zwykły
Święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana
Chrystus, chociaż był Synem,
nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 19, 25-34
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do św. Urszuli Ledóchowskiej 20-28 maja



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter