17 maja
wtorek
Paschalisa, Slawomira, Weroniki
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zapowiadany przez proroków

Ocena: 0
536

Wszystkie wypowiedzi prorockie nabrały nowego wydźwięku i sensu wraz z Jezusem Chrystusem, Jego śmiercią i zmartwychwstaniem. - mówi ks. prof. Waldemar Chrostowski w rozmowie z Ireną Świerdzewską

fot. xhz

Dlaczego o niektórych prorokach Starego Przymierza mówimy: „mniejsi”? Czy w przeciwieństwie do proroków „większych” byli mniej znaczący?

Nauczanie proroków mniejszych zachowało się w dwunastu stosunkowo krótkich księgach. Najdłuższe z nich, Księga Ozeasza i Księga Zachariasza, mają po czternaście rozdziałów, a najkrótsza, Księga Abdiasza – tylko kilkanaście wersetów. To zapewne główny powód stosowania przez chrześcijan nazwy „prorocy mniejsi”. W nazewnictwie chrześcijańskim to określenie przyjęło się również dlatego, że rzadziej sięgano po orędzie tych ksiąg, a więc były i są mniej znane. Wszystkie one razem w Biblii hebrajskiej i żydowskim kanonie ksiąg świętych są traktowane jako jedna z czterech ksiąg ze zbioru „proroków późniejszych”. Pozostałe trzy to Księga Izajasza, Jeremiasza i Ezechiela. W kanonie hebrajskim, inaczej niż w kanonie chrześcijańskim, do ksiąg prorockich nie należy Księga Daniela. Jej miejsce zajmuje właśnie Księga Dwunastu, traktowana jako całość. Ma własną tożsamość i jest spójna pod względem teologicznym – ale nie pod względem językowym, historycznym czy kulturowym, gdyż odzwierciedla bardzo różne uwarunkowania. Poszczególne księgi, które składają się na Księgę Dwunastu, pochodzą z różnych okresów – od VIII do IV w. przed Chrystusem.


Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu drukowanym
Idziemy nr 51 (842), 19 grudnia 2021 r.
całość artykułu zostanie opublikowana na stronie po 22 grudnia 2021


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 17 maja

Wtorek, V Tydzień Wielkanocny
Chrystus musiał cierpieć i zmartwychwstać,
aby wejść do swojej chwały.

+ Czytania liturgiczne (rok C, II): J 14,27-31a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz



POLACY POMAGAJĄ UKRAINIE

Polecane przez "Idziemy" inicjatywy pomocy
(chcesz dodać swoją inicjatywę - napisz)



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter