18 maja
sobota
Eryka, Feliksa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kiedy wakacje się nie udają

Ocena: 0
3492
Odpowiedzialność biura podroży wyłącza tylko działanie lub zaniechanie klienta albo osób trzecich, jeżeli nie można ich było przewidzieć ani uniknąć, lub też siła wyższa, np. wybuch wulkanu i odwołany lot samolotu.

Jeżeli okaże się, że warunki, które zobowiązało się spełnić biuro podroży, nie odpowiadają rzeczywistości, to można domagać się odszkodowania. Chodzi np. o sytuacje, kiedy pokój miał mieć balkon z widokiem na morze, a wychodzi on na ogrodzenie, czy dodatkowe opłaty, które zgodnie z umową mieściły się w cenie wycieczki. Po przyjeździe z wakacji turysta może więc złożyć reklamację i odzyskać część pieniędzy. Warto w trakcie wyjazdu udokumentować – np. przez zrobienie fotografii lub nagrania – niezgodność usługi z umową.

Turysta, stwierdziwszy już w trakcie wakacji wadliwe wykonywanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym biuro podroży. Sposób powiadomienia powinien być uzależniony od rodzaju usługi. Tak więc w przypadku wyjazdu zagranicznego wystarczy zawiadomienie pilota wycieczki albo rezydenta. Niezależnie od tego, po zakończeniu urlopu należy złożyć również w biurze podroży, w terminie 30 dni, reklamację opisującą, na czym polegała niezgodność z umową. Trzeba również określić swoje żądanie wobec biura. Jeżeli biuro podroży nie uwzględnia reklamacji, to powinno na piśmie szczegółowo uzasadnić przyczyny. Natomiast jeżeli nie odpowie na piśmie o przyczynach odmowy w terminie 30 dni, to oznacza to, że uznało reklamację za uzasadnioną. Termin ten liczy się od dnia złożenia reklamacji, a w razie reklamacji złożonej już w trakcie wakacji – od dnia ich zakończenia.

Umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu lub trasę wycieczki i czas jej trwania. Powinna również określać program wakacji, które organizuje biuro, w tym rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę i miejsce wyjazdu oraz planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, a także ilość i rodzaj posiłków, program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej. Informacje te biuro podroży powinno podać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.

Częścią umowy jest również cena wyjazdu, z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny. Prawo do zamiany warunków i wysokości ceny powinno wynikać jednak z umowy. Okolicznością, która uzasadnia zmianę, jest wzrost kosztów transportu, opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych czy wzrost kursów walut. Jednak w okresie 20 dni przed datą wyjazdu biuro podroży nie może podwyższyć ceny ustalonej w umowie.


Edyta Pisarczyk
Idziemy nr 36 (313), 4 września 2011 r.
Autorka jest aplikantem radcowskim
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 18 maja

Sobota, VII Tydzień wielkanocny
Wspomnienie św. Jana I
Poślę wam Ducha Prawdy,
On doprowadzi was do całej prawdy.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 21, 20-25
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do Ducha Świętego
+ Nowenna do św. Rity 13-21 maja



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter